22 mars 2010

Dödshjälp eller livshjälp? #3

Diskussionen om dödshjälp, aktiv dödshjälp, eutanasi, rätten till sin egen död - den fortsätter. I Svenska dagbladet skriver Gösta Garthon professor em i medicin att han tycker att patienterna skall ha rätt till sin egen död. Han pekar också på de dilemman som uppstår vid olika situationer.

Dagens Arena tar också upp frågan Vad liv egentligen är. De tycker den svenska lagstiftningen är filosofiskt svajig.

Jag inser att frågan är oerhört komplicerat och att det alltid kommer att komma exempel som kommer att kännas självklara eller uppenbara.

Här hittade jag en länksida som tar upp olika frågeställningar om dödshjälp, eutanasi>>

Frågan om eutanasi är inte solklar - men oavsett detta så tycker jag att Svenska kyrkan aldrig kan bejaka aktiv dödsjälp. Aldrig. Det är min fulla övertygelse att det är helt omöjligt för Svenska kyrkan att göra det. Och det kommer jag att fortsätta att jobba för.

Uppdaterad 10.12 (22 mars)
Hittade just Åke Bonnier (domprost i Stockholm) bloggpost om ämnet Vems är döden?>>

Inga kommentarer: