22 mars 2010

En lördag med årsmöten


I lördags var det årsmöten på flera håll, som jag berättade i min bloggpost när jag satt på tåget.>>

Jag var och hälsade på i Växjö stift och fick, tillsammans med Ola Isacsson, berätta om de framtidsfrågor vi trodde Svenska kyrka och POSK stod inför.

Jag såg det främst ur ett POSK-perspektiv och jag tror att en av framtidsfrågorna kommer att handla om att kyrkan skall vara partipolitiskt obunden. Jag tror också att församlingsbegreppet är viktigt för Svenska kyrkan. Och jag ser fram emot när strukturutredningen i veckan kommer att släppa sin utredning och remiss. Så fort jag vet mer om den återkommer jag.

Ola såg att framtidens stora fråga är mögel.

Det vill säga - i många kyrkor så finns det stora mögelproblem. Och de stora utgifterna som Svenska kyrkan har är lokaler och personal (inte lokaler och verksamhet som man skulle kunna tro). Och därför så kommer en av de stora frågorna att vara mögel och vad vi skall göra med lokaler som vi måste sanera eller renovera? Hur skall vi prioritera? Lokaler eller personal? Det såg han som en framtidsfråga för Svenska kyrkan, framförallt i Växjö stift.

Efter vårt föredragning hade föreningen årsmöte och den nyvalda styrelsen deklarerade också att de under mandatperioden har för avsikt att träffa alla lokala POSK-grupper. Detta för att etablera ytterligare kontakt, men också se om det finns möjlighet att starta ytterligare grupper, där det idag saknas POSK-grupper.

Som informatör för POSK så blev jag mycket glad över detta initiativ från styrelsen i Växjö och hoppas att fler styrelser kanske tar upp idén.

Det finns också möjlighet för er att be mig komma med på ett möte om ni skulle vilja det.

Innan jag styrde kosan hem till Göteborg igen, tog jag mig en sväng in i Växjö domkyrka och såg det vackra ljusträdet man har där. Och läste mer om "Världens fest" som kommer att äga rum i Växjö den 4-6 juni i år. Glöm inte att anmäla dig!>>

Inga kommentarer: