30 aug. 2009
Om tre veckor är det valdag!
Idag om tre veckor är det drygt fyra timmar kvar på valdagen för kyrkovalet.
En valdag som vi säger skall ge POSK 50 mandat i kyrkomötet. Ett val där vi i POSK hoppas få väljarnas förtroende att fortsätta det goda arbete som sker i många församlingar, i stift och i kyrkomöte. Vi vill fortsätta vara med och ta ansvar. Vi har idéer och vi har visionerna!
Om en vecka börjar förtidsröstningen. Röstkorten kommer ut till alla brevlådor under kommande vecka. Debatten hårdnar på bloggar och i insändare i tidningarna. "Visa vad som skiljer er… tala om vad det är för skillnad, vad är ni inte överens om?"
Ja, vi gör vårt bästa att försöka vara tydliga. Du kan läsa mitt inlägg där jag försöker klargöra skillnader mot partiernas nomineringsgrupper samt det två andra obundna nomineringsrupperna. Men det är inte alltid roligt att vara tydlig på en annan nomineringsgrupps bekostnad. Ett exempel är att jag i ett par dagar har debatterat med Markus Holmgren från ÖKA. Han säger att POSK och ÖKA har olika kyrkosyn. Vilka som är medlemmar och vilka som skall få bli förtroendevalda. Du kan läsa hela debatten här.
Men jag skulle vilja säga att trots Markus försöka att peka på stora olikheter så ser jag mer likheter mellan POSK och ÖKA. Jag tror att vi vill precis samma sak och gynnar samma kvalifikationer när vi nominerar till listorna.
Och på samma sätt så ser jag mer likheter är olikheter mellan POSK och Frimodig också. Frimodig säger sig vara "det verkliga alternativet" i kyrkovalet. Men utan POSK hade Frimodig inte kommit till. Och vi har samma grund att stå på. Vi värnar lika mycket om gudstjänster, undervisning, mission och diakoni.
POSK har en lång erfarenhet av att vara med och ta ansvar i kyrkan - vilket också innebär att vi fått kompromissa och diskutera, eftersom vi inte haft egen majoritet, i en rad beslut. Och även om man haft egen majoritet som handlar det om att få med så många som möjligt på tåget.
Men vi i POSK är inte rädda för utmaningen. Vi har visionerna för kyrkan och vi vill vara med och fortsätta ta ansvar. Och vi är fullständigt övertygade om att vi kommer att göra det bra - även i fortsättningen.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
10 kommentarer:
Du har alldeles rätt, Carina: Visst finns det fler likheter än olikheter mellan POSK och ÖKA. Vi är ju båda nomineringsgrupper som inte har något annat syfte än att arbeta för Svenska kyrkans bästa - till skillnad från de politiska partierna, som måhända också vill Svenska kyrkan väl, men som i första hand har helt andra uppgifter.
Men det går inte att stanna där. Det spelar stor roll om man röstar på ÖKA, POSK eller Frimodig kyrka! POSK var länge ensamma om att kanalisera rösterna från de kyrkomedlemmar som inte vill rösta på politiska partier i kyrkovalet. Nu finns det tre obundna alternativ. Det innebär att POSK tappat mark, men sådana är de demokratiska spelreglerna.
Den som tycker att kyrkan var bättre förr, väljer FK.
Den som vill ha en progressiv kyrka, vänd mot framtiden, väljer ÖKA.
Och den som inte vill stå för varken det ena eller det andra, kan ju hålla sig till POSK...
Eller så kan man säga att den som är för att bevara kyrkans tradition sedan 2000 år men samtidigt vill vända sig mot framtiden röstar på POSK
Markus Holmberg testar en retorik som funkar dåligt. Det är ingen bra idé att som företrädare för ÖKA misstänkliggöra POSK: Att påstå att vi skulle vara opålitliga.
Det är bara att ta reda på vad poskare uträttat under alla år. Stor andel av de ledande i ÖKA är fostrade i POSK och gjorde ett bra jobb redan innan ÖKA fanns.
POSK har inte blivit mindre radikala i sin kyrkovision sedan dess.
den som är för att bevara kyrkans tradition sedan 2000 år men samtidigt vill vända sig mot framtiden.
Ifall man vill det då skall man rösta på Frimodig kyrka - det är precis det vi stå för!
Väljarna måste undra varför det finns tre grupper, när alla tre hävdar att de står för samma sak. Finns det verkligen inga skillnader??
Jag har försökt lyfta fram något av det som motiverade att ÖKA bildades för åtta år sedan - men POSK verkar inte vilja kännas vid något av det. Är det verkligen möjligt att man kan tycka allting på en gång? Är det enpartistaternas ideal vi ska ha i kyrkovalet?
Den enda skillnaden mellan POSK och ÖKA som Carina E-R tagit upp är påståendet att ÖKA i själva verket är ett förklätt (S). Det är vad jag kallar att "misstänkliggöra", Martin.
Det är klart att det finns skillnader - det har jag försökt att redovisa här, http://korta.nu/57c6
Jag var med på det POSK-mötet när de som bildade ÖKA begärde ordet och plötsligt meddelade att de skulle bilda en ny grupp. Utan att det hade föregått någon diskussion innan, utan att vi i gruppen hade fått tillfälle att prata om frågorna. Det är möjligt att de som bildade ÖKA har en annan bild - men så uppfattade jag det.
Självklart är det skillnader. En av de viktiga skillnader är det som en gång gjorde att ÖKA bröt sig ut. Nämligen att ÖKA tyckte att POSK var för otydliga i frågan om prästvigda kvinnor. Och ni valde att kalla er Öppen kyrka för alla - men en öppenhet som väljer att utesluta vissa, nämligen de som inte tycker likadant som er.
Frimodig tyckte att POSK var för politiskt korrekta när det gällde kvinnoprästfrågan (vi säger att det är självklart att den ordning som Svenska kyrkan har skall gälla och inget annat, se under rubriken "Vigningstjänsten" i vårt långa handlingsprogram.)
Frimodiga vill öppna frågan för diskussion igen samt att det skall bli möjligt att få tjänster även om man inte kan tänka sig att arbeta med prästvigda kvinnor. Detta kan POSK inte tänka sig. Men - vi är heller inte beredda att "slänga ut" de som tycker så. Men man måste arbeta enligt den ordning som råder i Svenska kyrkan.
Frågan är om det är så meningsfullt att försöka förklara våra skillnader mer. Jag tycker att POSK står för bredden - där både ÖKA anhängare och Frimodiga kan få utrymme. Men min uppfattning är att det i ÖKA inte finns utrymme för Frimodiga, likaså inga Frimodiga i ÖKA.
Jag ser att POSK står för mångfalden. Vad din uppfattning är får stå för dig.
Äntligen har vi kommit någonstans! POSK bekräftar att den som inte kan acceptera motstånd mot prästvigda kvinnor hör hemma i ÖKA.
Det är alldeles riktigt att det inte finns utrymme för Frimodig kyrkas åsikter i ÖKA. Men däremot alltså i POSK. (Du, Carina, vill ju t ex gärna ha tillbaka Dag Sandahl, som säkert har många goda sidor, men som man också med fog kan kalla Sveriges mest högljudde kvinnoprästmotståndare, på era valsedlar.)
Kan vi nu inte få ha dessa skillnader, utan att för den skull vara ovänner, så blir det lite lättare för de som ska rösta att hitta sitt alternativ. Det finns tre opolitiska nomineringsgrupper. Det som förenar oss är uppfattningen att de politiska partierna inte hör hemma i kyrkovalet (jag kan försäkra att ÖKA verkligen tycker det, och inte är en hemlig kryptoavdelning av SAP). Den frågan räcker inte för att göra oss till en nomineringsgrupp, eftersom vi har olika syn på vad Svenska kyrkan är och hur den bör arbeta - men alla vill vi kyrkans bästa.
Bäste Markus. Äntligen har vi kommit någon vart skriver du - men… att ni, ÖKA, alltid har varit en grupp där de som inte kan acceptera prästvigda kvinnor hör hemma har väl aldrig diskuterats?
Det är du som säger att jag vill ha tillbaka Dag - det har jag aldrig sagt!
Däremot har jag sagt så här "Jag beklagar att Dag inte är kvar i POSK. I ett önskeläge hade det varit bra om både Frimodig och ÖKA varit kvar inom POSK. Så vi hade en enig obunden rörelse mot partierna i kyrkovalet " … och det är faktiskt skillnad. Både jag och Dag inser att vi båda vinner på att ha olika nomineringsgrupper. Det finns också många i ÖKA som jag beklagar inte finns med i POSK - men nu är det som det är.
Jag vore tacksam om du slutade lägga ord och tolkningar i min mun.
Jag tycker nog att våra skillnader är ganska klara och hoppas att väljarna skall uppfatta det också.
Finns det någon skillnad i synen på den s k kvinnoprästfrågan mellan POSK och ÖKA?
Markus - det beror på vad du menar med frågan om prästvigda kvinnor (vilket jag antar att du menar).
Som du vet så skriver POSK i sitt handlingsprogram under rubriken:
Vigningstjänsten
År 2008 firade Svenska kyrkan 50-årsjubileum av beslutet att öppna prästämbetet i Svenska kyrkan för kvinnor. För de allra flesta i Svenska kyrkan är det självklart och glädjande att det numera finns diakoner, präster och biskopar av båda könen i Svenska kyrkan. POSK delar denna positiva inställning och är självklart emot all slags särbehandling på grund av kön, såväl när det gäller anställda och förtroendevalda som frivilligarbetare i Svenska kyrkan.
I kortprogrammet under rubriken:
Kvinnor och män i Svenska kyrkan
Svenska kyrkan behöver fler kvinnor som är chefer och ordförande. Fler män behövs i de yrken som nu domineras av kvinnor. Svenska kyrkan har för få kvinnor som biskopar och kyrkoherdar och POSK kommer att verka för att fler kyrkliga styrelser leds av kvinnor.
Så - POSK står helt och fullt bakom den ordning som råder i Svenska kyrkan. En ordning vi har haft sedan 1958.
Jag har uppfattat det så att ÖKA vill skärpa kraven och att de som inte är för prästvigda kvinnor inte skall få vara med. Du får gärna rätta mig där om jag har fel.
POSK säger att majoriteten är för den ordning som råder, men inte alla. Vi har dock inga intentioner att göra något med dessa personer. Vi vill heller inte - som jag förstått Frimodig vill göra - öppna frågan för diskussion igen.
Så, ja, POSK och ÖKA är fullt överens i frågan om att den ordning Svenska kyrkan har sedan 1958 med möjligheten att prästviga kvinnor är rätt.
Skicka en kommentar