22 juli 2009

ÖKAs annons

Jag ser på ÖKAs webbplats att de har en ny annons i Kyrkans tidning. Den ser ut så här:
OK - Öppen kyrka - det är jättebra att vi har många obundna grupper. Det tycker jag är bra. Jag är däremot ganska oroad över att ÖKA och (S) har så många bindningar emellan sig. Jag vet att ÖKAs gruppledare i Göteborg har rekommenderat väljare att rösta på (S) där det inte finns ÖKA grupper. Likaså har (S)-ledamöter rekommenderat väljare att rösta på ÖKA om man inte vill rösta på (S)
Men nog om detta.

"Ge alla kyrkomedlemmar inflytande - inte bara innegänget!" skriver ÖKA i sin annons.

Det är precis det som POSK också vill. Vi vill nämligen att det skall vara direktval till lokalvalet, församlingsvalet - det valet som berör på lokal nivå, där man känner människorna, där man träffar sina kandiater i mataffären, biblioteket, skolan, fotbollsträningen, kyrkan osv. Det vill säga, alla som tillhör Svenska kyrkan skall kunna få vara med och bestämma vem som skall ta ansvar på lokal nivå.

Sen tycker vi i POSK att de som är valda på lokal nivå skall utse vilka som bestämmer på stift och kyrkomötesnivå. Vi tror att det blir bäst demokrati för Svenska kyrkan. Precis som ingen skulle välja in en person som inte kan något om fotboll i en fotbollsförening, så tycker vi inte att någon som inte kan något om Svenska kyrkan skall väljas in och bestämma om Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära.

I POSKs handlingsprogram står det:

Ett enklare och billigare valsystem bör införas. Indirekta val till stiftsfullmäktige och kyrkomöte speglar bättre dessas uppgifter. Stiftsfullmäktige behandlar frågor som rör församlingar, inte enskilda medlemmar. De frågor som kyrkomötet behandlar rör i första hand kyrkans interna regelsystem och dess verksamhet på nationell nivå, det vill säga församlingarnas gemensamma arbete och kyrkans identitet. Särskilt viktig är behandlingen av lärofrågor.

POSK menar därför, att ledamöter av stiftsfullmäktige och kyrkomöte måste ha en församlingsförankring och bör väljas indirekt, av kyrkofullmäktige eller direktvalt kyrkoråd. För kyrkans trovärdighet måste partipolitiseringen brytas. Svenska kyrkans beroende av de politiska partierna är ett arv från den tid när kyrkan var en del av den offentliga sektorn. Kyrkan måste nu tydligare framträda som trossamfund och folkkyrka. På församlingsnivå bör kyrkliga val bli personval.

9 kommentarer:

Markus Holmberg sa...

Det vore bra om du kan ge belägg för den myt som POSK nu verkar anstränga sig att sprida, nämligen att ÖKA:s "gruppledare" i Göteborg uppmanat väjare att rösta på (S). Vem har sagt vad, och när?

Ge alla kyrkomedlemmar inflytande - inte bara innegänget! skriver ÖKA i vår annons, och det retar upp POSK:arna. Du skriver: "- ...alla som tillhör Svenska kyrkan skall kunna få vara med och bestämma vem som skall ta ansvar på lokal nivå." Allmän rösträtt för kyrkomedlemmar vill POSK alltså ha kvar, på lokal nivå, vill säga. Men den gäller bara rätten att få rösta. I andra demokratiska sammanhang brukar rösträtt också innebära valbarhet, men så är det inte i POSK:s kyrka. Där måste man för att komma ifråga för ett förtroendeuppdrag vara kyrkbänksnötare av godänd typ.

Carina Etander Rimborg sa...

Hej Marcus
Den gruppledare som åsyftas i på min blogg är Nils Kaiser (det var inte helt korrekt att kalla honom gruppledare kanske. Det hade varit bättre att skriva ordföranden i kyrkofullmäktige) som enligt Frimodig kyrkans blogg har skrivit ett brev till Frimodigs ordförande i Strängnäs. Nils skriver i sitt brev "Om ÖKA inte ställer upp hos dig är socialdemokraterna ett betydligt bättre val än posk. Visst är de partipolitiskt bundna, men accepterar fullt ut könsneutralt äktenskap och att kvinnor kan vara präster. I Göteborgs kyrkliga samfällighet har vi en valteknisk samverkan med s, fisk och c och det fungera mycket bra. Jag har inte märkt av någon styrning från moderpartiet." Du kan hitta källan här:http://www.frimodigkyrka.se/blogg/2009/04/09/partipolitik-i-kyrkan-helt-ok-for-oka/

Sen har vi det här med nomineringen av våra kandidater.
Vi skriver i vårt handlingsprogram "POSK nominerar kandidater som är förtrogna med Svenska kyrkan och har ett engagemang i dess gudstjänst - och församlingsliv" Vidare skriver vi "En viktig uppgift för POSK är att skapa möjligheter för och uppmuntra människor med engagemang i Svenska kyrkans gudstjänst - och församlingsliv till att också ta ansvar som förtroendevalda(...) POSK kandidater utses lokalt där de är kända och engagerade och där det finns ett förtroende för dem som personer".

Hur du får detta till att det är en utvald klick människor som får vara med förstår jag inte! När en fotbollklubb/förening skall välja en ny ordförande/styrelse brukar man väl inte välja människor som inte kan något om fotboll eller brinner för uppgiften?

När man skall välja styrelse i vilken förening som helst - är det brukligt att man tar en kompetent människa som kan något om uppgiften i föreningen och för att man har förtroende för den människan.

Överfört i kyrkans värld betyder detta att vi tycker att de människor som skall vara med och bestämma om den lokala kyrkan också skall vara involverade i kyrkans liv. Och det kan man vara på många olika sätt (gudstjänstbesökare, körmedlem, biblestudie, besöksgrupp, konfirmandförälder, osv. osv.)

Och jag är oerhört förvånad att du ifrågasätter detta! Och att vara "godkänd" som du skriver, det innebär att man har ett förtroende lokalt så att man har blivit nominerad.

Vilka människor vill du skall vara med och ta ansvar och vara din arbetsgivare, Marcus? En som har förankring i Svenska kyrkan eller en som inte bryr som om kyrkans liv och verksamhet?

Markus Holmberg sa...

Det är bara att konstatera att det är en näst intill himmelsvid skillnad på POSK:s och ÖKA:s kyrkosyn. För ÖKA är man medlem i Svenska kyrkan i kraft av sitt dop - några andra kvalfikationskrav finns inte, och ska inte finnas för att bli förtroendevald heller. Mer än att man vill, förstås. Det är en anledning till att vi inte ska ha vanliga politiska partier i kyrkovalet, där man mer eller mindre tvingats att stå på listan, för att partiet ska se stort och betydelsefullt ut.

För ÖKA räknas alla: ingen behöver godkännas utifrån kriteriet att vara känd av kyrkfolket. ÖKA vill att männsiskor ska kunna ställa sitt kunnande och sina erfarenheter till förfogande - precis som fotbollsföreningen behöver de som är bra på ekonomi. Det är det inte säkert att man måste ha bollsinne för att vara det, eller ens flitig besökare på matcher.

Det finns många skäl att vara medlem i Svenska kyrkan, också åtskilliga som inte sanktionerats av POSK. Och beträffande vem jag vill ha som arbetsgivare, så ser jag nog helst någon som är kunnig i arbetsmiljö- och personalfrågor och erbjuder kyrkan den kunskapen, även om vederbörande saknar en from fasad.

Ännu en gång konstaterar jag att det är alldeles nödvändigt att det finns alternativ i kyrkovalet, särkilt för dem som vill rösta, men inte känner någon som är "involverad i kyrkans liv" på det sätt POSK godkänt. För närvarande finns det tre grupper (låt oss hoppas att det blir ännu fler till nästa val): Frimodig kyrka, POSK och ÖKA. Tyvärr är POSK inte självklart ett bättre alternativ än ett politiskt parti, i alla lägen. Det är tråkigt, men som tur är växer ÖKA! :-)

Carina Etander Rimborg sa...

Markus
Den kyrkosyn som du tar upp i början av ditt inlägg - att man i kraft av sitt dop är fullvärdig medlem i kyrkan - den delar jag fullt ut.

Att POSK sedan tycker det är viktigt att de som är med och tar ansvar för kyrkans verksamheter, både världsliga som sakrala, också har kompetens för detta tycker jag inte är konstigt.

Du skriver att i ÖKA så behöver ingen godkännas utifrån kriteriet att vara godkänd av kyrkfolket. Det får du gärna utveckla - väljer ni alltså människor på er lista som ingen känner till? Har ni inte nomineringsmöten? Hur får ni människor till era listor?

Marcus - jag håller helt med dig att det är människors kompetens som skall styra när vi väljer människor till kyrkorådet. Det är viktigt att ha ekonomisk-, personal-, fastighets- och kulturkompetens. Men… dessa kompetenser finns faktiskt bland de människorna som också har en koppling till Svenska kyrkan. En koppling som innebär att man också lever i sitt dop och går i gudstjänst eller annan kyrkliga verksamhet.

Att förtroendevalda bara skulle ha en from fasad är ett uttalande som jag helt tar avstånd ifrån och som får stå för dig och ÖKA.

Som kyrka har vi ett ansvar att faktiskt tala om Gud och Jesus Kristus. Får jag citera vad det står i kyrkoordningens inledning till kap 1

[…] "Kyrkan förutsätter att de som företräder kyrkan delar kristen tro och kristet liv. Kyrkans uppgift är att för alla klargöra vad dess tro, bekännelse och lära innebär. Svenska kyrkan inbjuder alla att tillhöra trons folk och dela dess liv"[…]

Att POSK inte skulle vara ett bättre alternativ än ett politiskt parti är ett uttalande som förvånar mig från en ÖKA. ÖKA som har så tydliga kopplingar till (S) - åtminstone här i Göteborg. Och om jag inte missminner mig så har väl ÖKA även ett samarbete med (S) på kyrkomötesnivå där ni tagit del av (S) ersättarplatser i utskotten?

Nej, Markus, det vore väl bättre om vi gjorde klart vad som skiljer oss från de politiska partierna istället för att hålla på att sätta gränser mot varandra. Att vi inte delar alla uppfattningar är ju klart.

Men jag vet att POSK är en såpass bred nomineringsgrupp att vi rymmer många uppfattningar - eftersom vi ser mångfald som en rikedom och inte ett hot.

Markus Holmberg sa...

Du skriver: "Men… dessa kompetenser finns faktiskt bland de människorna som också har en koppling till Svenska kyrkan. En koppling som innebär att man också lever i sitt dop och går i gudstjänst eller annan kyrkliga verksamhet." Skillanden mellan POSK och ÖKA i det här avseendet, är att POSK inte kan tänka sig att man kan ha en tillräcklig koppling till Svenska kyrkan och vara acceptabel för ett förtroendeuppdrag utan att "gå i gudstjänst eller annan kyrklig verksamhet" - POSK hämtar sina förtroendevalda ur kyrkbänken, skriver ni i en annons. I ÖKA menar vi att den är en försnävning av vad det innebär att vara kristen, som exkluderar mängder av människor som gärna vill ställa upp för kyrkan. Men OK: POSK och ÖKA tycker inte lika. POSK pratar om kyrkfolket. I ÖKA betonar vi folkkyrkan. Det är bl a därför vi är olika grupper.

Om POSK ser mångfald som en rikedom borde du väl vara positiv till att det blir fler opolitiska nomineringsgrupper? Istället verkar POSK känna sig just hotade av både FK och ÖKA. Och det kan jag förstå, eftersom de som tidigare bara haft ett alternativ, dvs POSK, nu kan välja mellan olika opolitiska grupper som profilerat sig tydligare. Men just så tycker jag att det ska vara: den kyrkliga demokratin förutsätter att det finns olika alternativ. Vi är överens om att de politiska partierna inte borde finnas med - men det räcker inte med att vara överens i en enda fråga. Istället behövs det många opolitiska grupper, av olika slag. Fast det kommer att innebära att POSK:s dominerande ställning försvagas.

Carina Etander Rimborg sa...

Marcus!
Det är precis som du säger, vi har olika syn på detta med om vem vi vill ha som kandidater. Du hänger upp dig på att vi skriver "kyrkbänken". Många människor som jag talar med om valet, som inte är POSKare, tycker det är självklart att de som bestämmer i kyrkan också kan något om kyrkan. De tycker att det vore konstigt annars.

Om jag bara tittar på KM-listan från Göteborg ser jag att ÖKA på sin lista bland de tio första platserna har fyra präster och en anställd. Alla de tio namnen (utom en) är personer jag känner och som är involverade i kyrkan som förtroendevalda. I Uppsala stift har ÖKA på de tio första platserna fyra präster och fyra prästkandidater. För mig verkar det som om ni ändå har satsat på människor som är förtrogna med Svenska kyrkan?

Det handlar inte bara om att man skall ha människor på listan. Det handlar också om att man skall ha människor med som är beredda att komma på sammanträden, ställa upp, vara närvarande, vara med att ta beslut, lägga upp mål, sätta upp riktlinjer. Men då måste man vara närvarande. Och jag vet att i en församling i Göteborg (Vasa) har man gjort en undersökning av vilka ledamöter som varit närvarande mest. Och det är inte ÖKA utan POSK. Det är säkert inte så överallt - men det är därför vi tycker det är viktigt med ledamöter som vill vara med och ta ansvar - inte bara att de är döpta.

Jag ser inte ÖKA och Frimodig som ett hot. Mångfalden är bra och det är bra att vi har en stor obunden rörelse. Däremot tycker jag det är konstigt att vi håller på att argumentera mot varandra istället för att påtala det idiotiska valsystemet vi har där politiskt partier lägger sig i kyrkans organisation, tro, bekännelse och lära.

Och jag inser också att det är bra med flera obundna alternativ - det är ju det vi strävar efter. Men jag beklagar att det skett innan vi blivit av med partierna.

Carina Etander Rimborg sa...

Ser att jag måste göra ett förtydligande. När det gäller Vasa församling så handlar det om kyrkorådet.

Markus Holmberg sa...

Håhåjaja.... Det är nog inte bara jag som "hänger upp mig på" att POSK skriver att man rekryterar folk ur kyrkbänken. Det är ett sällsynt exkluderande sätt att uttrycka sig på. Man kan faktiskt både "kunna något om", och vara beredd att ta ansvar för, Svenska kyrkan utan att tillhöra det traditionella kyrkfolket där alla är tjänis med varandra. POSK tror inte det. Men det gör ÖKA. Och det går säkert att lusläsa närvarolistor och hitta en församling nånstans där POSK:arna varit lite sämre på att passa sammantädetiderna än ändra, vad nu det ska tjäna till. Det är skillnad på hur POSK och ÖKA ser på vad tillhörighet till Svenska kyrkan egentligen är - det är min poäng. De som ska rösta behöver få veta det, och sedan är det dom som väljer.

PS
Och om du tänker kommentera mina kommentarer igen, kan du väl vara snäll och stava mitt namn rätt.

Carina Etander Rimborg sa...

Bäste Markus
Först får jag be om ursäkt att jag har stavat ditt namn fel. Det är inte med mening som jag hoppas du förstår. Jag hoppas jag skall lyckas bättre med detta nu.

Sen till sakfrågan om "kyrkbänken".
Markus, jag tror egentligen att vi tycker ganska lika i denna fråga. Våra olika nomineringsgrupper har däremot valt att uttrycka sig olika i sina handlingsprogram. Men jag tycker mig se att vi ändå agerar likadant vid nomineringarna. Vi väljer människor som vill vara med och ta ansvar och som har kännedom om kyrkan. Konstigare är det inte.

Du har säkert rätt när du säger att man vid en grundlig granskning på något ställe kan finna en POSKare som också har lägre närvaro än andra. MEN… vår intention är att det inte skall vara så, därför väljer man in en människa i en styrelse som också känner en samhörighet med styrelsen (i det här fallet kyrkan) och brinner för sitt ansvar så är intentionen att man också prioriterar det ansvar man fått av väljarna.

Beskrivningen att POSK har en särskild syn på tillhörighet får stå för dig. Att vi har försökt att vara tydliga i våra annonser genom att skriva "kyrkbänken" som ett försök att beskriva att de människor som vi nominerar också är beredda att fullfölja sitt ansvar och kan organisationen och vet vad man kommer att besluta om, är inget vi kommer att ta tillbaka eller skämmas för. Om det är ett problem för ÖKA så är det ni som äger det problemet och inte POSK.

Jag beklagar att ÖKA känner ett behov att att markera i denna fråga, där jag som sagt, egentligen tror att vi är helt överens.