9 juni 2009

Gud finns!

Igår när jag åkte spårvagn såg jag annonserna. Jag läste sedan också om dem i Dagens Media och på Resumé. Annonserna från humanisterna; "Gud finns nog inte".
Christer Stumark säger:
- Vi tycker att etik och existentiella frågor är för viktiga att lämnas till de religiösa. Vi vill delta i samtalet och uppmanar folk att hjälpa oss.
Jamen - välkommen i diskussionen, säger jag. Men, vill ni bli tagna på allvar så är det bara att ta oss som tror på Gud på allvar också. Det kan inte bara vara den ena parten som skall acceptera den andra - det måste väl ändå gå åt båda hållen? Eller?

Jag gjorde testet på Humanisternas sida. Jag fick resultatet "Du verkar tillhöra den mindre delen av Sveriges befolkning som är mycket religiös".

Hmm… det var ett ambitiöst test med 15 frågor. Men… frågorna var ganska fundamentalistiska eller humanistiska. Jag var inte bekväm med att svara varken det ena eller det andra egentligen. Under tiden man svarade på frågorna dök upp faktarutor och det finns också möjlighet att vara med att debattera olika ämnen.

Jag påminner om vad POSK säger i sitt handlingsprogram:
POSK vill att Svenska kyrkan ska vara en fri kyrka som vågar tala klarspråk i vårt samhälle och i världen.
Svenska kyrkan har uppdraget att ge vidare sin tro i varje tid och behöver en genomarbetad missionsstrategi som är välkomnande och sändande, där varje människa uppfattas som en gåva och en resurs i församlingen.


Läs också Brygubben blogginlägg om humanisternas kampanj.

Uppdaterad 13 juni 2009
Blev tipsad om UNT.se ledare "De ortodoxa Humanisterna"

Uppdaterad 16 juni 2009
Blev tipsad om Stillsam som skrivit på sin blogg samt i Nerikes Allehanda om Himanisternas kampanj.

Uppdaterad 4 juli 2009
På GP debattsida fanns denna artikel 29 juni. "Din tro behöver inte webbtestas"

Ärkebiskop Anders Wejryd uttalar sig om kampanjen "Humanisterna gör självmål med sin kampanj" i tidningen Dagen 1 juli

1 kommentar:

Gregorius Rex sa...

Det är en intressant utmaning från Humanisterna, som ställer specifika krav på de kristna kyrkorna att vässa sin självförståelse och kliva ur det emmellanåt dvallika tillståndet många kyrkor befinner sig i.

Och här kan ju POSK ha en uppgift att fylla genom att artikulera vad Svenska kyrkan KAN stå för. Går det att vara en tydlig och rakryggad Kristusorienterad kyrka, utan att hemfalla till att bli evangelikal eller fördöma människor som lever i samkönade relationer. Med mera...