8 juni 2009

Avslutning i kyrkan?

Nu närmar vi oss skolavslutningarna. Och åter blommar debatten och diskussionen upp om var skolavslutningarna skall hållas…
Både på tidningen Dagen och Kyrkans tidning skriver man om Diskrimineringsombudsmannens direktiv att hålla avslutningen på en neutral plats. Kd Göran Hägglund ger sig in i debatten och skriver "Låt kulturerna mötas i kyrkan".

Mina barn kommer att ha sin avslutning i kyrkan. Men vi har fått hem en lapp där vi blivit lovade att barnen inte skall utsättas för någon välsignelse. Prästen kommer dock att medverka (hela programmet fanns med). För den som inte vill vara med på avslutningen i kyrkan (av religiösa eller andra skäl) ordnas en egen avslutning på skolan. Föräldrarna skall då skriva på och lämna in en lapp.

Jag skrev här om skolavslutningen när jag var med på barnens julavslutning i höstas. Den var också i kyrkan. Jag har alltid varit kritisk till att kyrkan inte tar tillfället i akt när kyrkan kommer. Men då, där i höstas, så insåg jag, att vi inte behöver göra så mycket. Rummet talar för sig själv. Att prästen är närvarande - och också då fick läsa julevangeliet. Det talar för sig själv.

Ur POSKs handlingsprogram läser jag:
POSK menar att det är nödvändigt att prioritera barn och ungdomar. Unga människor behöver mötas av vuxna som är närvarande där ungdomarna befinner sig, till exempel i skolan eller i gemenskapen på internet.

Gudstjänstlivet måste erbjuda möjligheter för familjer och ungdomar att delta. Kyrkan måste använda många olika former för att involvera barn och ungdomar, såväl traditionella som nyskapande för att behålla deras engagemang.

Om det innebär att vi erbjuder en lokal för avslutning, klockor som ringer samman, närvaro och en präst - så tror jag att det är bra. Som en grund, en första start, för ungdomarna att våga hitta tillbaka till kyrkan. Att låta väggarna, kulturen och atmosfären tala för sig själv.

3 kommentarer:

Camilla Grepe sa...

Ert handlingsprogram har jag inget att invända mot - varje organisation är fri att värva medlemmar efter förmåga. Det är er metod att låta skolorna tjäna som hantlangare för att tillhandahålla barn som jag vänder mig emot.

Rent juridiskt går det inte att sätta emot, det är ju skolans ansvar hur den agerar, men man önskar likväl en högre moral från kyrkan. Eller är det så enkelt att det är magnetismen från framtida kyrkoavgifter som är störningskälla på den moraliska kompassen?

Carina Etander Rimborg sa...

Hej Camilla
Jag förstår inte riktigt vad det är som är problemet för dig.
Är det att skolavslutningen är i kyrkan? Att barnen får vara i kyrkorummet och träffa en präst? Och vad är problemet med detta?

De avslutningar som hålls i kyrkorna i dessa dagar är avskalade från predikningar och välsignelser. Men de befinner sig i ett sakralt rum.

Jag hoppas att du håller med mig om att det är viktigt att våra barn får lära sig om etiska och kulturella värderingar. Att få uppleva kultur genom teater, konserter, museer och olika kyrkor. Genom att ge dem ramverk och intryck är vi med och formar våra barn och ungdomar i kultur och demokrati.

Och för mig är också den andliga dimensionen viktigt. Vilket jag tror att de får i kyrkan. Genom rummet, symbolerna och atmosfären. Det kan hjälpa dem att själva ta ställning senare i livet om de vill vara med, de kan själva se att det finns något och några som har funnit en tro som bär.

Jag ser det inte som att skolan är "hantlangare som tillhandahåller barn" - jag ser det snarare som att kyrkan är en del av barnens utbildning, där skolan använder kyrkan för att ge ramverk för kulturella och sociala värderingar.

Pallas sa...

Ja, sagor är ett bra sätt för barn att öva sin fantasi. Det innebär inte att jag vill att mina barn skall leva i en saga...