25 feb. 2009

Får man bli trött?

Uppdaterad 15.45
Är det någon mer än jag som är trött på debatten? Ja, jag vet - det är väl som att svära i kyrkan. Och jag är också för en sund och bra debatt. Men just nu känns det som… ja, jag vet inte. Vi har hört alla argument. Det kanske vore bra att ställa upp dem i en FÖR/EMOT kolumn och sedan ställa sig en bit ifrån och titta på dem en stund.

Härom dagen hade fyra av de nio biskoparna en ny debattartikel där de utvecklar sina argument.
>>Läs debattartikeln här>>

Idag har Hela Gotland en artikel med en av de nio och RFSUs ordförande. Där utvecklar han sina synpunkter.
>>Läs artikeln här>>

Och i Dagen finns idag en debattartikel från missonskyrkornas ledare där de vill att alla skall avsäga sig vigselrätten.
>>Läs debattartikeln här>>

Och till detta kommer plötsligt ett kungligt bröllop. Och jag bara häpnar över den argumentering som plötsligt dyker upp hos annars ganska kloka människor.
Men snälla… vigselrätten har väl ingenting med prinsessbröllopet att göra? Skärpning!
Hade reglerna varit så att man först måste hämta ut sin registrering hos någon officiell myndighet så hade det väl inte varit konstigt. Och sedan kunde brudparet valt var/hur de ville välsigna/fira sitt bröllop.
Men ursäkta mig, detta är väl ändå det allra svagaste argumentet för att behålla vigselrätten!
>>Läs Helle Kleins blogginlägg här>>
>>Läs Karin Långström Vinges blogginlägg här>>

Personligen så lutar jag åt att jag inte vill behålla vigselrätten. Och i min argumentering stödjer jag mig på de nio biskoparna. Så vet ni vad jag tycker!

Uppdaterad 15.45
När jag har läst GP idag så skriver de om Bernadottes släktträd, hur de träffades och hur de gifte sig. Och då står det att prinsessan Viktorias farfar pris Gustaf Adolf och hans tyska prinsessa Sibylla gifte sig borgeligt den 19 oktober 1932 . Och den 20 oktober gifte de sig i Moritzkyrkan i Coburg. Så går det till i ett mångkulturellt samhälle! De klarade av två cermonier.

1 kommentar:

Karin sa...

Nja. Nu var det ju inte något argument för vigselrättens bevarande, utan en reflektion över den aktuella situationen.