3 feb. 2009

Besök hos POSK i Vänersborg















Ikväll har jag varit i Vänersborgs POSK-grupp i Skara stift. Vi samlades i deras "Kyrkans hus", ett nyrenoverat hus som skall invigas i samband med biskopsvisitationen i mars. I hallen fanns detta vackra konstverk.

Men det var inte detta i första hand som var roligt i kväll. Utan det var att träffa alla fantastiska människor som var där ikväll. Det var både "gamla" och "nya" POSKare. Människor som ville vara med och ta ansvar för Svenska kyrkan. Människor som ville veta mer om vad POSK står för och som kan tänka sig att vara med under kommande mandatperiod.

Jag fick som vanligt berätta om vårt handlingsprogram och om det kommande kyrkovalet. Jag märker också att jag gärna mer och mer börjar berätta om mina egna hjärtefrågor - nämligen om församlingen. Om den det lokala ansvaret - kyrkan - verksamheten, gudstjänsten och ansvarstagandet. Det som jag hoppas och vill skall kallas församling - centrumet.

I Vänersborg håller man på med en omorganisation. Där kommer Vänersborg och Väne-Ryd att bli en gemensam församling. Nu håller de på att planera för hur detta skall organiseras. Hur alla skall kunna bli involverade. Hur många skall kunna få ansvar.

Och jag fick höra om hur de har organiserat om arbetet i de olika församlingarna. Istället för ett arbetslag på präst, musiker, diakon och barnansvarig i varje kyrka har man börjat arbetat med team. Där alla präster och musiker jobbar tillsammans med alla präster och musiker. Där alla diakonerna jobbar tillsammans, alla vaktmästare tillsammans och de alla barnansvarig jobbar tillsammans. Och hur man planerar för verksamheten tillsammans i de olika kyrkorna istället var och en för sig. Och hur det skapar en samhörighet och ett helhetsansvar för alla församlingarna och kyrkorna.

Jag blir bara så lycklig när jag hör detta! Att se helheten och ändå bejaka vars och ens del. Att våga tänka nytt och våga!

Inga kommentarer: