15 feb. 2009

Åh kyrka

Femte söndagen efter Trettondagen
Sådd och Skörd
Åh kyrka kl 11.00

Hes 34:17-23
Kol 3: 12-16
Matt 13:24-30

Idag firade jag gudstjänst i Åh kyrka på Åh stiftsgård. Det var dottern som skulle hämtas efter en veckas läger som fadder på ett konfirmandläger. Sonen kom hem igår från en veckas scoutläger. Idag var vi alltså i Åh kyrka.

Två konfirmandläger var där. Mycket ungdomar givetvis. Och deras föräldrar som var där för att hämta hem dem och gå på föräldramöte. Jag tror aldrig att jag varit i Åh kyrka när där har varit lite folk. Där är alltid fullt med grupper som är på läger, men även en trogen skara som har Åh som sin församlingskyrka.

Idag hade båda konfirmandgrupperna och deras präster hand om gudstjänsten. I början spelade faddrarna ett enkelt men effektivt spel som visade hur människor kan behandla en annan människas hjärta och själ. Och hur Jesus kan hela.

Musiken består ofta i piano, trummor, gitarr och vilka övriga instrument de som är på läger kan bidra med. Till vissa psalmer spelas även orgel. Och idag fick vi bland annat höra saxofon och tvärflöjt. All text visas på en powerpoint längst fram. Idag tyckte jag väl inte att det fungerade så väldigt bra. Det var för ljust så texten var svår att se. Och det händer flera gånger att fel text kom upp. Men det är ju lite det som är tjusningen med att det är många som är medverkande i denna gudstjänst. Det blir ibland lite ad hoc, lite väl oinövat… men när man bara är där ibland så gör inte detta så mycket. Men om detta skulle vara min församling där jag går varje söndag skulle jag kanske tröttna på det. Dock är det en tjusning i att ungdomarna får vara med, läsa texter, spela, sjunga och medverka i teater och tillsammans bygga en gudstjänst.

Den präst som idag predikade använde sig av reklamkampanjen från London (den som jag berättade om här) för att förklara liknelsen om sådden. Det var en mycket bra predikan, som bröts av med att vi sjöng ps 331, ett par verser i taget. Och sakta och en bit i taget förklarade prästen om de olika sådderna och vad det betydde för och i vårt kristna liv. Som till exempel sådden på hälleberget - att bara ha Gud i sitt hjärta eller bara ha Gud i sitt medvetande. Finns inte Gud på båda ställena så dör tron.

Ja, jag gillade denna predikan. Den betydde oerhört mycket för mig.

Nattvarden firades som vanligt i obrutet duklag. Det förklarades hur man skulle gå fram på ena sidan och tillbaka på den andra.

(Men en sak förbryllar mig. Och jag har tänkt på den i många andra gudstjänster också. När nattvarden börjar och församlingen börjar röra på sig och lovsången startar blir det också ett ganska högljutt mummel i kyrkan. Folk börjar prata! Händer detta i er kyrka också? Och varför är det så? Det är likadant när man går på en vanliga konserteller på bio - folk pratar!)

Jag gillar att gå till Åh kyrka. Jag gillar att det är en vanlig gudtjänst, men på ett ovanligt sätt. Jag gillar att ungdomar alltid har en framträdande plats i gudstjänsten. Jag gillar att man sjunger mycket ny musik och använder mycket musikinstrument. Jag gillar att Åh har fått betyda så mycket, för så många under så lång tid. Och jag hoppas verkligen att detta får fortsätta för det är så viktigt som ett andningshål, växtplats och som en inspiratör för församlingarna.















Konfirmanderna sjunger

1 kommentar:

Anonym sa...

Det var var konfirmander med i dramat också, det var en workshop som vi hade gjort på torsdagen. De som ville fick visa upp.

Och att powerpointen krånglade berodde på att den stationära var sönder så man fick använda en extra, som man satte upp på ett notställ...