10 okt. 2008

Webbplats och ekonomisk kris

Idag har jag haft ett spännande möte med två av våra webbredaktörer. Vi gick igenom hur de kan lägga upp en sida för varje församling som har en POSK-grupp på POSKs webbplats. Så småningom hoppas jag att alla stift skall kunna göra det och då kommer vi också att se hur många vi är i hela landet.

Det är väl ingen som har missat att det pratas en hel del om finanskrisen, bankkrisen och den ekonomiska krisen. Kärt barn har många namn. Jag fick ett tidningsurklipp av min kusin idag med anledning av krisen…
Man är sig själv närmast.



Så kan det gå…

Även våra församlingar kommer att drabbas av krisen. En del har pengar placerade i aktier eller i fonder. I POSKs handlingprogram säger vi:

POSK menar därför att all egendoms- och kapitalförvalting ska vara långsiktig, effektiv och bedrivas på ett etiskt och ekologiskt ansvarigt sätt.
Det är viktigt att vi tar det ansvar som vi har fått när vi skall hantera medel av olika slag.

Men det är lika viktigt att vi (Svenska kyrkan) visar att vi kan ta ansvar på andra sätt. Jag läser i Dagen och Kyrkans tidning om kyrkan som öppnar för extra bön och gudstjänst i Olofström och Svenska kyrkans personal som får vara en samtalspartner på Volvo. Vi skall göra det vi är bra på.

Inga kommentarer: