9 okt. 2008

Svarta nejlikan

Nättidningen helagotland.se, dalarnas tidning och Östersunds-Posten publicerar samma pressmeddelande. Nämligen det att filmen Svarta Nejlikan av Ulf Hultberg, med Michael Nykvist i huvudrollen tystas ner i Chile. Filmen Svarta Nejlikan handlar om den svenska diplomaten Harald Edelstam som under kuppen i Chile räddade många chilenare från döden. Han använde alla diplomatiska medel samt andra medel som han ansåg var nödvändiga för att rädda liv.

Filmen fick lysande recenssioner när den gick upp på biograferna. Det framfördes också kritik - givetvis. Bland annat från Harald Edelstams son vilket tas upp i Expresens recenssion.

Jag såg filmen på en förhandsvisning förra året. Jag var för ung när detta hände i verkligheten. Men jag tyckte det var en gripande film som gav en förståelse för svårigheterna och den ibland totala maktlösheten människor står inför. Jag hade filmen "med mig" länge efter jag sett den.

Inga kommentarer: