Från Fairtrade kommer följande nyhetsbrev:
Nyhetsbrev 2011-08-25
Fairtrade, fika och fokus - nu laddar vi inför hösten
Årets upplaga av kampanjen Fairtrade Fokus kommer vara fullspäckad av roliga aktiviteter. Bland annat ska vi slå världsrekord. Redan idag kan du gå in och anmäla din fikapaus i Fairtrade Challenge - världens största Fairtrade-fika! Läs också om ambassadörsdag och Fairtrades aktiviteter i Almedalen.
Fairtrade Challenge - var med och slå världsrekord i år!
Den 19 oktober är det dags igen för Fairtrade Challenge, världen största Fairtrade-fika. I år höjer vi ribban ytterligare. Målet är att en halv miljon människor ska fika med Fairtrade-märkta produkter under en och samma dag. Bjud in dina fikadeltagare redan nu, för från och med idag, den 25 augusti, kan du anmäla din fikapaus på kampanjsajten. Ju fler som deltar i årets Fairtrade Challenge desto större skillnad gör vi för odlare och anställda i utvecklingsländer.
Läs mer om Fairtrade Challenge>>
Gå direkt och anmäl din fika >>
Fairtrade Challenge är en del i Fairtrade Sveriges årliga kampanj Fairtrade Fokus som i år går av stapeln vecka 41-42, 10 - 23 oktober
Läs mer om Fairtrade Fokus >>
Missa inte Ambassadörsdag
Idag finns det över 3000 Fairtrade-ambassadörer från hela landet som genom sitt engagemang gjort det möjligt att komma så långt som vi gjort sedan starten i Sverige 1996. Det är tack vare er som Fairtrade kunnat växa år efter år och det känns som en absolut självklarhet att vi ska kunna ge er något tillbaks! Därför bjuder vi in till en fantastisk dag fullspäckad med inspiration, kunskapsfördjupning och framför allt fest! Den 8 oktober går världens bästa ambassadörsdag av stapeln!
Läs mer om ambassadörsdagen och anmäl dig >>
Prisade i Almedalen och kampanjigt på Peace and love
Fairtrade har inte legat på latsidan i sommar. Under Peace and love-festivalen utbildades 20 nya kampanjsamordnare som blev fullfjädrade i konsten att kampanja inför årets Fairtrade Fokus. Kampanjsamordnarna tog tillfället i akt och testade olika kampanjmetoder under festivalen - det syntes en hel del levande bananer på området.
Fairtrade på Peace and love-festivalen >>
På politikerveckan i Visby fick Fairtrade ta emot pris för Almedalens mest hållbara event. Det var Fairtrade Sverige och SKTF som tillsammans arrangerade "Almedalens schysstaste mingel". Förutom mingel bjöds 800 personer på en helt unik modevisning av arbetskläder i Fairtrade-certifierad bomull, som aldrig visats i Sverige tidigare.
Produktnyheter
Se listan nedan för nylanserade Fairtrade-märkta produkter – vi hoppas det inspirerar dig till att göra bra val när du handlar!
Håll utkik i din butik, på café eller restaurang efter de nya Fairtrade-certifierade produkterna! I vår produktdatabas kan du enkelt söka efter Fairtrade-märkta produkter: www.fairtrade.se/cldoc/produktdatabas.htm.
- Ahlifax säljer nu bomullskassar under märket Adcap, de finns i färgerna svart och naturvit
- Another Textile Company Sthlm har tagit fram ett flertal profilprodukter i bomull och har möjlighet att ta fram arbetskläder, t-shirts, hattar, mössor, halsdukar m.m.
- Arvid Nordquists kaffe ECO (500 g) är numera även Fairtrade-märkt
- Barista Fair Trade Coffee har ett nytt kaffe i sitt sortiment; Guatemala. Kaffet går att beställa på deras caféer
- Biofood är återförsäljare av Peanut Butter (250 g och 500 g) från Unueco
- Coop har en ny chokladkaka under sitt varumärke Änglamark; Mint (100 g)
- Europack kan leverera bomullskassar som profilprodukt
- Johan & Nyström säljer nu Spiced Chai Latte (250 g) under märket Drink Me Chai, samt Vanilla Essenz Flavoured Syrup (1 l) under märket Essenz Flavours. De har också två nya smaker av sitt iste under märket Pour te; Fläder & Äpple och Mynta & Bergamott (33 cl)
- Lidl säljer nu Drickchoklad (350 g) under det egna varumärket Fairglobe
- Löfbergs Lila har lanserat ett nytt kaffe, Magica blanca (500 g), hela bönor. Produkten riktar sig mot Hotell/Restaurang/Catering
- Stadium lanserade under sommaren fotbollen Beach S11 (stl. 5) under det egna varumärket SOC
Från POSKs handlingsprogram
POSK anser att kyrkan ska tala tydligt om miljö och rättvisa. En ohållbar livsstil orsakar förutom sociala orättvisor och miljöförstöring också klimatförändringar. Vi riskerar alla, men främst våra medmänniskor i de fattigaste länderna, att drabbas av klimatförändringarnas konsekvenser. Vi människor kan bromsa den negativa utvecklingen genom att vi värnar skapelsen.
Ett sätt att ta ansvar är att endast efterfråga och konsumera varor och tjänster som producerats i en god arbetsmiljö som gynnar en hållbar samhällsutveckling i samklang med hela skapelsen. Därför är det naturligt att POSK förespråkar rättvis handel.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar