2 nov. 2012

Kerstins bönbok ger hopp i sorgen

Tidningen Dagen skriver den 1 november om Kerstin Hesslefors Perssons senast bok "När sorgen värker".
Dagen: Hennes bönbok ger hopp mitt i sorgen>>

Kerstin Hesslefors Persson är kyrkoherde i Allhelgonaförsamlingen i Lund. Hon kommer från Göteborgs stift. Kerstin har varit ledamot i kyrkomötet för POSK under flera mandatperioder och sitter nu i nämnden för utbildning, forskning och kultur.

Läs om alla Kerstins böcker hos Argument förslag här>>

Så här skriver tidningen Dagen:
”Gud, min gud, jag är rastlös, så kraftlös och mitt emellan” inleder hon en av bönerna.
– Då kan den enkla frågan: Hur mår du? bli den allra svåraste frågan. Jag orkade inte berätta om den som frågade inte hade tid att lyssna. Ibland svarade jag att jag mådde bra bara för att jag inte ville och orkade berätta hur det verkligen var.
– Jag kunde inte ens gå in i en klädaffär och köpa en skjorta. Det kändes som kläderna föll över mig. Gick jag in i en bokhandel var jag tvungen att gå ut igen. Jag kunde inte ens välja en bok.
Men skriva en bok kunde hon. Verkligen. En bok med ord, födda ur egen smärta.
– En del av bönerna har jag skrivit tidigare i livet, men många kom till mig nu då jag bearbetade min egen sorg.
 (…)
Kerstin har medvetet inte tryckt in bibelord och andliga hänvisningar i boken, men på sista sidan sammanfattar hon Bibelns budskap i fjorton ord: ”Jag ser ett kors och hör en viskning: Var inte rädd, det finns hopp”.
– Jesus förvandlade korset, dödens symbol, från det hopplösa, svarta, vanmäktiga, slutgiltiga till kärlekens tecken. Det är genom korset det finns hopp. Tron på uppståndelsen och evigt liv.
– Varje gång jag har en begravning lägger jag mull på kistan i formen av ett kors. Det är genom det vi har hopp. Ge inte upp, vi får gå ett steg till, det finns en riktning vidare.


Inga kommentarer: