En eritreansk människorättsaktivist höll i helgen en omfattande telefonaktion för den fängslade svensk-eritreanske journalisten Dawit Isaak.
Över 10 000 personer i Eritrea blev uppringda och fick frågan: "Vet ni något om min bror Dawit Isaak?" genom en förinspelning.
Dawits bror Esayas hade spelat in telefonmeddelandet, som löd:
"Kära eritreaner, mitt namn är Esayas Isaak och jag är bror till journalisten Dawit Isaak. Min broder Dawit försvann tillsammans med 18 andra journalister, när eritreanska säkerhetsmän förde bort honom för elva år sedan. Sedan dess har vi inte några konkreta uppgifter om hur han mår eller var han finns. Om någon har information om min bror eller hans vistelseort vänligen ring mig på detta nummer...".

– Regimen i Eritrea har jobbat hårt för att gripna journalister ska glömmas bort i sina fängelser. Vår aktion får förhoppningsvis människor att inte glömma, säger människorättsaktivisten och journalisten Meron Estefanos till Expressen.
Det handlar om att Dawit - tillsammans med flera journalistkollegor, blivit fängslade utan någon rättegång, utan att få en human behandling, utan att få besök. Att ingen har fått träffa Dawit på flera år, att ingen advokat fått föra hans talan, eller att straffet är tidbestämt - det är fullständigt absurt och under all kritik.

Sverige borde våga ställa krav på att en av våra medborgare ska ha en rättssäker behandling. Att få medicinsk behandling och att få ta emot besök.

Kan Svenska kyrkan göra något? Vad har vi för möjligheter att bidra i kampen för att Dawit Isaak kan få en rättvis och rättssäker behandling?