3 juli 2012

Berättartips

Storytelling - hur man berättar en berättelse eller förpackar ett budskap, är en av de stora förmågorna som många reklambyråer lever på.

Och vi, som kyrka, har ju världens bästa budskap att berätta. Om Jesus Kristus och en personlig Gud.

Bibeln är en skatt och ledstjärna att ösa ur.

Från USA prenumererar jag på ett nyhetsbrev som heter Chuch Relevance. I senaste nyhetsbrevet skickade de med tips på Storytelling enligt Pixar (filmbolaget som bla gjort "Hitta Nemo" och "Toy Story")

Så här skriver de (min översättning med hjälp av google translate)
Teamet på Pixar anses vara några av de största berättarna i denna tid. Med framgångar som Toy Story, Cars och Hitta Nemo, har de lärt sig vad som fungerar och inte.

En Pixar storyboardartist som heter Emma Kappor (@lawnrocket) delade nyligen med sig på Twitter några av de största berättande insikter hon lärt sig genom åren.

Vi har anpassat sju av våra favoriter för kyrkor och predikanter.

Sju Storytelling tips från Pixar
  • Du måste tänka på vad som är intressant (och har mest värde) till din målgrupp, inte vad är roligt att göra som författare. Det kan vara mycket olika.
  • Olika temat är viktigt, men du kommer inte se vad berättelsen egentligen handlar om, tills du är i slutet av den. Skriv om.
  • Skriv din avslutning innan du räknat ut allt du ska ha med i mitten. Allvarligt. Bra slut är svåra, se till att arbeta med helheten framför dig.
  • Avsluta din berättelse, låt gå även om det inte perfekt. I en perfekt värld har du båda, men gå vidare. Gör bättre nästa gång.
  • Dra isär historierna som du gillar. Vad du gillar och vill i dem är en del av dig, du har att erkänna det innan du kan använda den.
  • Om du var din karaktär i denna situation, hur skulle du känna? Ärlighet ger trovärdighet till oanade situationer.
  • Inget arbete är någonsin bortkastat. Om det inte funkar, låt gå och gå vidare - du kan komma tillbaka till det senare och finna det användbart, eller ändra det.
  • Glöm inte, tro kommer genom att höra Guds ord och evangeliet predikas. Detta är grundläggande viktigt för den Helige Ande som förändrar liv. Utan skriften och evangeliet, spelar designen roll hur stor berättare du är. Men med evangeliet, bra berättat, så kan locka fler att höra Skriften.
Att bibeln innehåller de stora berättelserna vet vi. Vi måste bara bli bra på att tala om dem. Att låta berättelserna leva, få eget liv och genomsyra vårt och andras liv.
Den historielöshet som idag finns i samhället - där de stora berättelserna försvunnit ur människornas medvetande är ett stort problem. Vi kan vara en del av lösningen genom att bli än bättre på att berätta.

Ur POSKs vision och program:
POSK verkar för den för nationell nivå, stiften och församlingarna gemensamma och långsiktiga satsningen på lärande och undervisning i alla åldrar. 

Kunskapen om kristen tro och Svenska kyrkans liv och uppdrag försvagas snabbt i vårt land vilket betyder att många människor saknar ett språk för en andlig längtan och för religiösa erfarenheter. POSK vill att församlingarna ska vara öppna och välkomnande för alla som söker sig dit. För dem som i vuxen ålder närmar sig kyrkan ska församlingarna kunna erbjuda en genomtänkt och inbjudande undervisning där människor möts med respekt och erbjuds stöd att växa i kyrkans gemenskap. På detta sätt rustas människor att leva sin tro i vardagen.
(…)
Bibel och bekännelse är grundläggande och omistliga för Svenska kyrkans identitet. Liksom i kristenheten i övrigt ryms inom Svenska kyrkan och därmed inom POSK skilda syner på hur bibeln och Guds fortsatta uppenbarelse ska tolkas i vår tid. POSK stöder och uppmuntrar därför samtal mellan företrädare för olika riktningar inom kyrkan. För kyrkans trovärdighet är det nödvändigt att skapa goda förutsättningar för att hantera interna meningsmotsättningar. Detta ger bättre möjligheter att verka ekumeniskt, både nationellt och internationellt. 

Areopagen.se Bryt tystnaden - tala om tro!>>
Sydsvenskan: Antje Jackélen, Sverige har ett samtalsklimat om religion som inte gagnar tillväxt>>
Dagen: Lundabiskopen: Troende mobbas

1 kommentar:

Tomas Jarvid sa...

Berättartips är alltid spännande! Sen är jag lite störd över att "storytelling" blivit så mycket ett marknadsföringsord. Berättelser är en så viktig del av livet att man får värna människors integritet också som berättare, det får inte uppfattas som enbart lite socker i botten för att medicinen ska gå ner, berättaren måste älska berättelsen för dess egen skull tänker jag mig.