14 juni 2012

Sommar i P1

Årets sommarprogramvärdar har under stor uppståndelse kungjorts idag. Och jag tittar snabbt igenom listan och konstaterar att det kommer att bli många spännande program.

Speciellt ett kommer jag att lyssna på. Det är Elise Lindqvist - volontär som har sitt sommarprogram den 2 augusti. 
Elise är volontär och hjälper kvinnor som går på gatan. Hon är ute i princip varje helg och pratar, delar ut kaffe och bullar och är medmänniska.

Så här skriver P1 på sin webbsida:

Elise Lindqvist

Torsdag 02 augusti 2012 kl 13:00
Volontär
Kallas ”Morsan” av de prostituerade på Stockholms gator. I vintras sändes tv-dokumentären Ängeln på Malmskillnadsgatan om hennes volontärarbete. Utsattes som barn för sexuella övergrepp och sålde sin egen kropp för första gången som 16-åring. Gled som vuxen in ett långvarigt missbruk av alkohol och tabletter. Blev frälst som 59-åring och tron gav henne kraft att ta sig ur missbruket. Nästan varje fredagkväll under 16 år har hon gått ut på stan för att med hjälp av smörgåsar och varm choklad sprida värme och medmänsklighet.
– Jag ska berätta om en barndom som ingen skulle behöva uppleva, ett vuxenliv där det ofta varit kaos omkring mig, men också om att jag idag har ett spännande liv som jag aldrig kunde drömma om för 17 år sedan.

Producent: Helene Almqvist
Det har skrivits om det volontärarbete som bedrivs i St Clara församling. Du kan läsa om boken "Inga på plattan" av Ann-Catrine Tideström här>>

Jag har haft tillfälle att höra Elise berätta själv om sitt arbete. Och en så engagerad, smittande och djupt involverad människa som lever så starkt i sitt kall tror jag aldrig att jag har träffat.

Inga kommentarer: