13 juni 2012

Berling medias årsstämma

Idag har jag varit på Berling medias årsstämma.

Berling media koncernen där vi finner Kyrkans Tidning, Amos, Gleerup, Cordia och Verbum för att nämna några av de dotterbolag som finns. Läs om alla här>>

Jag var där som en av aktieägarna för Göteborgs kyrkliga samfällighet. Svenska kyrkan är det största aktieägaren, Svenska missionskyrkan är den näst största och den tredje största är Svenska kyrkans arbetsgivareorganisation.

När jag kom dit precis innan mötet började. Tre minuter innan hade jag fått den nya årsredovisningen som trycktes i helgen, samt föredragningslistan. Jag hade inte sett något av detta i förväg. Jag var inne och tittade på nätet igår för att se om jag hittade någon information, men inget låg där i förväg. Nu såg jag att årsredovisningen var upplagd, idag på eftermiddagen.

Mötet var snabbt avklarat. Eftersom jag inte hade haft möjlighet att läsa årsredovisningen i förväg så kunde jag inte ställa några frågor. Jag misstror väl inte styrelserna eller ledningen på något sätt - men det kändes ändå ganska otillfredsställande att inte ha sett något underlag i förväg.

Jag har funderat mycket på hur Svenska kyrkan "utnyttjar" närheten till sitt förlag. Använder man "sina" författare? Kompetensen som finns i huset och på förlaget?

Vi fick dock en "goodiebag" med oss hem. En påse med en varm mössa med trycket "Gothia förlag", en barnbok "Skruttet och dom stulna pärlorna", boken "Barnfattigdom, om bemötande ur ett barnperspektiv" samt en låda med 74 kort som ska användas till levande samtal. Ett sätt att upptäcka psalmboken på nytt sätt. På varje kort står en liten uppgift eller en tanke som man kan "lösa" själv eller dela med någon annan. Levande samtal - kortlåda>>

Det som var trevligt var samtalen vid lunchen som vi bjöds på och minglandet. Till nästa år hoppas jag att de som är med på årsstämman får årsredovisningen åtminstone lite tidigare.

Idag presenterades också Berling medias nya förlagschef och VD. Kåre Gustavsson gick i pension och ny chef är Henriette Zeuchner.

Inga kommentarer: