12 juni 2012

Lever digitalt efter döden

Kyrkans Tidning och Dagen rapporterar om att det i USA och Norge finns möjlighet att på gravstenen få en kod som går till en minnessida på nätet. Ett sätt att få veta mer om den avlidne, kanske läsa dess egna tankar och funderingar.

Möjligheten att få en sådan kod även på gravstenar i Sverige ska diskuteras i höst när Begravningsbyråernas förbund träffas med sitt etiska råd.
En person, rapporterar tidningarna, har redan gjort detta. Det är Jesper Snieve som satt upp en qr-kod på sin brors gravsten, som går till en minnessida på internet.

Kyrkans Tidning: Digital minnessida vid grav>>
Dagen: "Elektronisk gravsten" snart verklighet>>

En av mina vänner skrev på sin facebooksida för ett litet tag sedan:
Många far illa av att de digitala spåren av en avliden person inte försvinner med personens död, dvs egna hemsidor, sidor på FB och liknande. Det gör inte jag.
Ibland letar jag upp min, sedan över tre år avlidne, tvillingbrors webbplats. Senast den uppdaterades är nästan åtta år sedan (innan sjukdom började ta alltför djupa tuggor av hans liv). Fastän det är många år sedan abonnemanget avslutades, är webbplatsen inte borttagen.
Och min vän har fått flera kommentarer från vänner som gör likande erfarenheter. Det finns ett behov av att få återvända. Det kan röra sig om ett fotoalbum, brev - eller text och bilder på internet.

Det finns en annan sida av det här också. Det är de spår vi lämnar efter oss när vi dör. De fysiska spåren kan sorteras och plockas ihop i en låda. Men de digitala spåren är svårare. Det finns företag som idag erbjuder möjligheter till "digitala testamente" - som talar om vad som ska göras med mitt facebook-konto, twitter-konto, blogg och så vidare, när jag dör. En "digital kyrkogård".

Det vore något för Svenska kyrkan att tänka på också tycker jag. Hur kan vi hjälpa människor att tänka när det gäller de digitala spåren efter en människa, inte bara de "vanliga" minnena?

(en qr-kod är bild som du kan scanna med din smartphone som gör att telefonen kommer direkt till en speciell webbsida. Läs om qr-kod här>>)
Här är qr-koden till posks webbsida.

Inga kommentarer: