29 apr. 2012

Hur ska jag hitta min gudstjänst?


Jag är på landet. Har äntligen städat ur huset och bott över för första gången i år. Härligt. Men nu vill jag gå på gudstjänst. Eftersom jag inte har med mig dagens tidning så vet jag inte när kyrkorna i närheten firar sina gudstjänster.

Men det är ju inga problem - jag har ju Kyrkguiden, ett app till min smartphone. I den hittar jag alla kyrkor i min närhet och jag kan se när de firar gudstjänst och så vidare.

En blå prick talar om var jag är - jag trycker sedan på närmaste röda prick som berättar vilken kyrka det är och trycker mig vidare till vilken tid gudstjänst firas. Jodå, jag får reda på att det firas en högmässa kl 10.00 i den näst närmaste kyrkan och  kl 11.00 söndagsgudstjänst i den närmaste kyrkan. Bra så - men inget om vilken präst som predikar. Ja, ja, det kanske inte spelar så stor roll.

Men kl 16.00 ser jag att de firar en "livsnära gudstjänst". Vad är det, tänker jag och trycker mig vidare för att läsa mer. Men… där står inget mer! Så kl 16 kan jag gå på en "livsnära gudstjänst" - jaha… och vad är skillnaden med en högmässa (detta kyrkiska ord!) och en söndagsgudstjänst? Och är de inte livsnära? Utan det kan jag fira först kl 16.00?

Ingen förklaring, ingen hjälp att förstå. Detta är för de bara redan invigda, alltså? (För att inte tala om den Fiskgudstjänst församlingen ska fira senare i veckan. Fiskgudstjänst? Men hallå… vad är det???)

Jag ser att det ligger ytterligare två kyrkor nära mig - ute på en av öarna i närheten. Så jag klickar mig vidare. Men… här får jag ingen information alls. En mycket kyrklig ö, med mycket turister och med stora kyrkliga konferenser på sommaren. Men har dessa besökare laddat ner kyrkguiden så får de inte veta något om Svenska kyrkan på ön. Ingen bild, ingen almanacka, ingen information om när det firas gudstjänst i de två kyrkorna.

Bilden lånad från utvecklingsbloggen och visar hur det kan se ut. 



En misstanke slår mig och jag pekar med mitt finger upp för kusten för att undersöka Åh stiftsgård, i Göteborgs stift. En gård med mycket konferenser och många ungdomsläger. Vem leder gudstjänsten där idag? Jag letar dock förgäves. Kyrkan finns inte ens med i kyrkguiden och givetvis inte heller någon kalender…

Jag tycker att kyrkguiden är en ypperlig app till telefonen - men det kräver att församlingarna fyller i den gemensamma kalendern och att kyrkan finns med.

Här har Svenska kyrkan givit oss ett förträffligt verktyg som underlättar för alla som kan vara intresserade av att nå Svenska kyrkan att få information. Men det gäller att vi, i församlingarna ser till att det funkar!

Prata med ditt stift eller din samfällighet om du är osäker. Se till att just din kyrka finns med - att det finns ett foto, att ni har en kalender som är uppdaterad (och med beskrivningar vad det är för gudstjänst). Kalendern behöver bara uppdateras på ett ställe - sen har ni information som länkar direkt till appen, ni har en kalender som ni kan lägga på er egen webbsida. Ett ställe - all information, många kanaler! Tänk också på att du berättar för en som (kanske) inte vet vecka efter vecka!

Nu ska jag ta och åka iväg till högmässan kl 10.00!

Svenska kyrkans utvecklingsblogg: Hitta till gudstjänsten med mobilen>>
Ladda hem appen till din telefon>>


Inga kommentarer: