6 mars 2012

Utrota hungern -uppmärksammas i medier

Hos Dagens Media läser jag följande artikel: Kändisar kampanjar för kyrkan>>

  • Kändisar kampanjar för kyrkan
  • Kändisar kampanjar för kyrkan
  • Kändisar kampanjar för kyrkan
  • Kändisar kampanjar för kyrkan

Kändisar kampanjar för kyrkan

I en reklamkampanj uppmanar Svenska Kyrkan folk att utmana varandra och på så sätt samla in pengar till att utrota hungern i världen. "Jag skulle önska att vi får in tusen utmaningar", säger Mattias Nihlgård, insamlingschef för Svenska kyrkans internationella arbete.

I dag, måndag, drar Svenska kyrkan i gång insamlingskampanjen "Utrota hungern" för andra året i rad.

Till sin hjälp tar kyrkan bland andra Maria Montazami, Filip och Fredrik, Parisa Amiri, Amanda Schulman och Hanna Widell – som alla bidrar till en egen utmaning.

Maria Montazami utmanar TV4 att få läsa upp vädret, Parisa Amiri vill bli skyltdocka åt H&M och Amanda Schulman och Hanna Widell vill få bröderna Skarsgård att gästa deras program.

Men vem som helst kan starta en utmaning till en kostnad av 20 kronor och sedan sprida utmaningen bland sina vänner. Då kan de i sin tur stödja kampanjen genom att skänka pengar.

– Tanken är att om många stödjer en kampanj så kommer den som är utmanad känna sig manad att ställa upp, säger Mattias Nihlgård.

Kampanjen går i tunnelbanan, banners och i tidningar. Men framför allt hoppas Svenska kyrkan på spridning via Facebook.

– Vi ville hitta ett enkelt sätt som kan engagera många.

Kampanjen pågår i sex veckor under fasteperioden, det vill säga fram till påsk.

– Jag ska utmana en kollega med chipsberoende att avstå från chips under hela kampanjen, säger Mattias Nihlgård.

I fjol fick Svenska Kyrkan in 35 miljoner kronor, men i år är siktet inställt på 40 miljoner kronor. Kyrkan har dock inte satt något enskilt insamlingsmål för utmaningarna, eftersom det är första gången aktiviteten genomförs.

Medieköpen kompletteras med lokala insamlingar i pastoraten, exempelvis genom loppmarknader, konserter och bössinsamling. Även kollekten går till insamlingen.

I år har insamlingen undertemat jämställdhet. Pengarna går till lokala kvinnoprojekt.

– Matpaket löser bara den akuta situationen. Det krävs mer för att lösa svälten.

Bakom kampanjen står Forsman & Bodenfors.

Fakta Arbetsgrupp

Byrå: Forsman & Bodenfors

Kund: Svenska kyrkan, Internationellt arbete

Upodragsgivare: Claes Anckarman, Mattias Nihlgård, Johan Ehrning

Titel: ALLT för att utrota hungern - Utmaningen

Första publiceringsdag: 5/3 2012

Projektledare: Leif Sorte

Produktionsledare: Nicole van Rooij Ekström

Art Director: Annika Frankel

Copywriter: Desiré Enström, Ulrika Karlberg

Formgivare: Ellinor Bjarnolf, Åsa Plahn

Webbproducent: Peter Gaudiano

Produktionsbolag webb: Rebenga

Mediebyrå: Starcom

Av: Rebecka Lindberg

Hos Resume finns följande artikel Kyrkan utmanar för att utrota hungern>>:

Kyrkan utmanar för att utrota hungern

Svenska Kyrkan har dragit igång en större insamlingskampanj – Utrota hungern – och målet är att få ihop 40 miljoner kronor under sex veckor. Kampanjen bygger på utmaningar och rivstartar med Hollywood-frun Maria Montazami, komikerduon Filip & Fredrik och Nöjesguidens redaktör Parisa Amiri. F&B ligger bakom kampanjen.
En av enheterna.
En av enheterna.
"TV4 Härmed utmanar jag er att låta mig läsa vädret en kväll. Visst vore det jättekul? Puss och Kram /Maria Montazami"

Det är bara en av alla de utmaningar som det nu går att läsa om på kampanjsajten http://utrotahungern.se

Alla som vill kan delta och det kostar 20 kronor att starta en utmaning. Minsta bidrag är 20 kronor. Målet är att få in sammanlagt 40 miljoner kronor under sex veckor.

Svenska Kyrkan har redan fått in 200 utmaningar, vilket alltså bara är under första dagen. Det långtsiktiga målet är minst 1 000 utmaningar:
– Man utmanar varandra hela tiden i alltifrån att springa vårruset till Lidingöloppet så vi ser det som en testperiod för att skapa uppmärksamhet kring hungerfrågor, säger Mattias Nihlgård, insamlingsansvarig på Svenska Kyrkan sedan 2008.

Svenska Kyrkan inleder alltid en större insamlingskampanj sex veckor före påsk och fram till den så kallade bönsöndagen, det vill säga den 1 april. Förra årets kampanj gick bland annat ut på att sälja saker via Tradera.

Kampanjen drog in 36 miljoner kronor, men församlingarna stod för merparten av intäkterna:
– Det såldes teserviser och annat som folk hittade på sina vindar, men vi märkte att det blev lite tufft att sälja fysiska saker så nu bygger vi på ett virtuellt koncept, säger Mattias Nihlgård.

Han menar att Svenska Kyrkan troligen blir tvungen att revidera målsättningen i och med att man redan har fått in 200 olika utmaningar.

Vi kunde precis läsa att massa kungligheter har åkt Vasaloppet?
– Jo, titta där. Tänk bara om det de nordiska kungahusen skulle utmana varandra, säger Mattias Nihlgård.

De nuvarande utmaningarna rör alltifrån att utmana en person från att dricka kaffe en hel dag till att se hela första säsongen av Twin Peaks utan sömn. Men för att få ytterligare dragkraft har olika kändisar ställt upp gratis med utmaningar, där ett sådant exempel är Hollywood-frun Maria Montazami som utmanar TV4 med att få läsa upp vädret:
– Vi träffadeTV4 i morse och de var inte helt ointresserade, säger Mattias Nihlgård.

Andra kändisutmaningar är att Nöjesguidens redaktör Parisa Amira utmanar H&M att avgjuta hennes kropp till en skyltdocka för att visa mer rimliga kroppsideal samt komikerduon Filip & Fredrik som utmanar Pontus Wernbloom att få komma till Moskva för att ge en Göteborgsversion av Jakten på den försvunna staden för 100 000 kronor.

Ni har ingen utmaning som går ut på att fylla kyrkorna. Det brukar pratas om att det är ganska tomt bland bänkraderna?
– Det är en bra idé. Man skulle exempelvis kunna utmana någon att gå till kyrkan en gång till i år, säger Mattias Nihlgård.

Vad gör DU för att utrota hungern…?

1 kommentar:

Mats Rimborg sa...

"Utrota hungern" är en kass slogan. Det är svälten som borde utrotas, inte hungern. Hungern är den bästa kryddan.