26 mars 2012

Internationella arbetet

En del av er kanske såg Hollywood-frun Maria Montazami presentera vädret på Tv4 i morse. Det gjorde hon i alla fall och det var en utmaning som antogs av TV4 från Svenska kyrkan. Allt för att samla in pengar till det internationella arbetet.
Dagens Media: Här får Montazani läsa vädret>>

I Aftonbladet står det idag en artikel om vad Svenska kyrkan gör. Det är reportern Carina Bergfeldt som rapporterar från Bedeso i Etiopien. Hon intervjuar en kvinna som visar sig vara lika gammal som henne - men som har levt ett helt annat liv.
Aftonbladet:" Tre kvinnor höll fast mig, sen kom hon med kniven…"

Bedeso 2011.

En kvinna kommer på besök. Utsänd av biståndspengar från Svenska kyrkan.

Hon har papper och bilder och böcker. Hon talar med Zeiny. Säger att hon inte behöver ha sex mot sin vilja. Att det var fel att skära i hennes underliv. Och hon säger att Zeiny är lika mycket värd som sin man.

Det är första gången Zeiny Ebro hör orden. De är hisnande. För svåra att ta in.

Men kvinnan kommer tillbaka. Och säger samma saker igen. Och igen.

Ibland har hon med sig manliga kollegor. Som säger samma sak. Till både henne – och hennes man.

När Zeiny Ebro för första gången inser att hon har ett människovärde bryter hon ihop och gråter. För sin dotters skull.

– Jag blev så arg när jag insåg att hon hade rätt. Tacksam att förstå, arg att det skedde ett år efter att jag gjort samma sak mot min dotter.

Goro 2012.

Två 32-åriga kvinnor sitter tillsammans i en hydda i Etiopien.

Vi pratar om framtiden.

Zeiny stryker sin yngsta dotter, 4 månader gamla Urgy, över håret.

– Om jag får önska en sak i livet, femton år framåt i tiden, så är det att hon och mina tre andra döttrar studerar. De kan vara lärare, de kan vara doktorer… de kan vara vad de vill. Det enda jag önskar är att de inte är könsstympade, att de inte är gifta och att de inte har barn. Min äldsta är det ju för sent för.

Jag tittar på henne och det slår mig ännu en gång.

Vi är lika gamla.

Så olika. Men ändå lika.

Det här gör Svenska kyrkan för de pengar som vi samlar in genom det internationella arbetet! Fastekampanjen pågår till palmsöndagen.

Ur POSKs program:

Svenska kyrkans internationella arbete finansieras med insamlade medel, gåvor, anslag samt bidrag från till exempel Sida. POSK ser positivt på att de administrativa kostnaderna helt överförs till Svenska kyrkans nationella nivå, så att inga insamlade medel behöver användas till administrativa kostnader i Sverige.

Arbetet med opinionsbildning är viktigt och bör fortsätta, liksom stödet att rekrytera och utbilda internationella ombud i församlingarna och stödet till vänförsamlingsprojekt. Genom opinionsbildning bör pastoraten stimuleras att anslå medel till internationell diakoni och mission. Det är angeläget att lära av och stödja internationella kontakter.

Inga kommentarer: