21 feb. 2012

Allsångsmässa


Jag har varit på ett spännande möte på morgonen. Jag har varit med och planerat en av gudstjänsterna som ska vara med på gudstjänstfestivalen den 15-18 mars i Göteborg.

Den gudstjänsten som jag är lite inblandad i är den så kallade allsångsmässan.

Nu handlar det inte om att vi ska sitta och sjunga ur Skansen-häftet, hålla armkrok och spela dragspel. Och det är inte en massa tjusiga människor som ska sjunga solo och sånt. Utan alla ska vara med och sjunga.

Nu kanske du invänder att det gör vi ju varje söndag - varenda söndag i kyrkan så sjunger vi allsång eftersom alla får sjunga med i psalmerna. Och det är helt rätt. Jag håller helt med. Men… alla är inte vana att gå i kyrkan och alla är inte vana vid våra psalmer i psalmboken. Men det finns andra sånger som berör i djupet. Schlager, visor, pop…

Så det här blir en gudstjänst där vi använder sånger som människor har ett förhållande till och som ofta betyder något mer. Och texterna, satta i detta sammanhang, får en djupare betydelse och skapar ytterligare en dimension till Gud.

Som sagt - det här ska bli jätteroligt och väldigt spännande.

Vill du vara med och sjunga så kommer du till Annedalskyrkan lördag den 17 mars kl 20.00. Då får du vara med och sjunga "Håll mitt hjärta", "Fångad av en stormvind", "Älska mig", "Som en bro över mörka vatten" och många fler.

Kyrkoherde Ewa Selin leder gudstjänsten och mässan, Simon Ljungman leder musiken. Men den viktigaste deltagaren är DU!

Och Du… har du ännu inte anmält dig till gudstjänstfestivalens program så gör det! Det finns säkert platser kvar (för att gå på gudstjänsten behöver du dock inte anmäla dig). Det är ett fantastiskt bra program! Program som rör gudstjänst på alla sätt och där alla kan hitta något som passar.

Inga kommentarer: