1 dec. 2011

Dags att öppna kalendern


1 december och det är dags att börja öppna kalendern. Själv är jag väldigt förtjust i Scouterna adventeskalender - där de återanvänder gamla fina kalendrar. Och där det är adventsljus på söndagarna och lucia den 13 och en krubba på julafton. Känns tryggt.

Roligt är också också se de olika digitala kalendrarna som olika stift och församlingar skapat. Bland annat
Köpingsbygden och Malma församlingar. Den hittar du här>> Och det går inte att tjuvkika på luckorna i förväg.

Även Växjö stift har en adventskalender. Den hittar du här>>

Karlstads stift har en alternativ julkalender - återbruk. Den var väldans svår att hitta på deras webbsida - men om du klickar på länken här så kommer du rätt>>

Brygubben har också startat sin adventskalender och bloggar tips och tankar varje dag här>>

Så gör även Stillsam på sin blogg>>

För den som vill pyssla fram till jul så hittade jag i Härlanda församlings församlingstidning tips på en virkad julkrubba. Du kan själv beställa mönster här>>

Jag har inte sett någon julkalender för Svenska kyrkans internationella arbete i år. Har jag missat något? Eller finns det ingen?

Amos bloggen: Amos kalender lucka 1>>

Kyrkans Tidning: Församlingar väntar in julen med digital kalender>>

Uppdaterad 5 december:
Jag fick påpekat för mig att det visst gick att beställa en julkalender från Svenska kyrkan. Och mycket riktigt - när jag hade letat runt på de olika webbsidorna så kom jag till en sida som heter "engagerad-sidan" och gick man in där så kom man till en sida där det gick att beställa material från Svenska kyrkan. Och där fanns det en julkalender. Den ser ut så här.

Jag gissar att det är ombuden som har fått information om den här kalendern. Men någon annanstans har jag inte sett den.
Den verkar koppla till Svenska kyrkans arbete med schysst spel också.

Den går att beställa här>>

Inga kommentarer: