28 nov. 2011

Så enkelt är det


Leo Hotter skriver på sin blogg "Tankar i natten" om att det nu är 20 år sedan han återvände till kyrkan.
Första advent 1991 hände det märkliga, att jag vaknade som den sekulära icketroende individ som var jag och gick till sängs samma kväll, som en troende kristen, som nu var mitt jag! Så har efteråt kan jag tycka, att det är lite märkligt, att jag inte upplevde några himlastormande känslor. Jag grubblade inte ens, utan somnade lugnt och stilla.
(…)
Efter gudstjänsten hamnade Gun, min fru och jag i ett samtal med Ingemar Andersson, en präst i Badelunda församling och då hör jag mig säga till Ingemar: ”Hur gör jag, om jag vill återvända till Kyrkan?” ”Om du är döpt är det är lika enkelt, som när du lämnade kyrkan. Skicka in en lapp till pastorsexpeditionen.” Så kan det gå, när den heliga Anden knackar en lite uppfordrande på axeln!
Så underbart att läsa och tänk så enkelt det är! Tack för att du delade detta Leo!

Vi får alla hjälpas åt att vara ögon, öron och redskap åt Herren Jesus och Den helige Ande. Kanske finns det fler människor som också vill söka sig tillbaka till gemenskapen i Svenska kyrkan.

Inga kommentarer: