10 okt. 2011

Fredspriset till…


… tre kvinnor som får symbolisera det viktiga ansvarstagandet det innebär att våga säga nej, våga stå upp, våga vägra våld. Jag blev så glad och lycklig för detta i fredags.

Jag såg ett program på TV igår söndag, där Leymah Gbowee med flera kvinnor, som berättade om deras kamp och jag blev alldeles varm. Och önskade att jag hade samma mod och vilja att kunna förändra. Kanske finns det där, djupt inne.

SVT: Nobels fredspris till tre kvinnliga frihetskämpar>>
Kyrkans Tidning: Fredspristagare arbetade för Lutherska kyrkan>>
Dagen: Tre kvinnor delar på fredspriset>>
Linas liv i Limbo: Makalösa mammor gör skillnad>>
Så här skriver Lina på sin blogg:
Deras drivkraft var inte makt, inte pengar, inte ära eller berömmelse. Det som drev dem var deras egna barns välmående, deras systrars säkerhet, deras makars och bröders välbefinnande. De var mammor som var beredda att göra vad som helst för sina barn, till och med gå emot kulregn.
Jag läste en bok av Görrel Espelund "8 kvinnor som skapat världsrubriker" och jag recenserade den här>>
Hon skriver bland annat om Ellen Johnson-Sirleaf - Presidenten och numera fredspristagaren.


Inga kommentarer: