19 okt. 2011

Fairtradefika


Jag noterar på facebook och twitter att det pågår mycket Fairtrade-fika över landet. Och det är roligt. Det finns fortfarande möjlighet att anmäla sig och vara med i världsrekordsförsöket.
Kyrkomötet brukar vara med, för de senaste två åren har fikadagen infallit under kyrkomötetsveckan. Men så inte i år.

Läs mer om Fairtrade här>>

Igår talade jag med min 16-åring om detta fika. Han såg helt förvånat på mig och undrade vad detta skulle spela för roll? En fika kan väl inte göra skillnad tyckte han.

Tja, om man ser det som en enskild händelse så har han säkert rätt. Men poängen är ju att den gemensamma satsningen sätter pekfingret på något som kan öppna ögonen för flera. Att våga ta den där andra produkten när man är ute och handlar. Att tänka till en extra gång. Att våga!
Läs Fairtradebloggen här>>

Jag tycker det är bra med Fairtradefikat idag och hoppas att rekordet kan toppas!

Ur POSKs handlingsprogram:

POSK anser att kyrkan ska tala tydligt om miljö och rättvisa. En ohållbar livsstil orsakar förutom sociala orättvisor och miljöförstöring också klimatförändringar. Vi riskerar alla, men främst våra medmänniskor i de fattigaste länderna, att drabbas av klimatförändringarnas konsekvenser. Vi människor kan bromsa den negativa utvecklingen genom att vi värnar skapelsen.

Ett sätt att ta ansvar är att endast efterfråga och konsumera varor och tjänster som producerats i en god arbetsmiljö som gynnar en hållbar samhällsutveckling i samklang med hela skapelsen. Därför är det naturligt att POSK förespråkar rättvis handel.

Inga kommentarer: