5 okt. 2011

Alla goda krafter måste samverka

Från Kyrkokansliet nyhetsbrev om projektet Kyrka-fotboll hämtar vi följande artikel:



Kyrkan och fotbollen har mycket att lära varandra, menar förre förbundskaptenen för herrlandslaget, Tommy Söderberg. Fotbollens naturliga sätt att samarbeta för ett gemensamt mål och kyrkans värdegrund och människosyn är en bra kombination. - Alla goda krafter måste samverka för att hjälpa unga människor på livsvägen, säger han.

Tommy Söderberg är välkänd, men säger själv att han "flagnar", hans storhetstid är över trots att han fortfarande bastar för ett landslag - herrarnas U21. Men av flagorna märks intet när han talar om fotboll och kyrka i samverkan, och om människors värde.

Tommy Söderberg är uppvuxen i en troende miljö och är medlem i Svenska kyrkan. Då och då går han till en kyrka när behovet av stillhet blir påtagligt. - Jag tycker det är fint. Kyrkan är ett bra rum, där man kan sitta ner för reflektion och återhämtning. Jag gillar miljöer där man kan få lugn och ro.

Detta sagt av en man som under sin tid som förbundskapten flängde jorden runt, men har bevarat sin analoga själ i en digital tid. E-post och mobiltelefon är inget för Tommy Söderberg. De som vill nå honom får bida sin tid, det är snigelpost och fast telefoni som gäller. Han svarar när han svarar.

På samma sätt vill han dra ner tempot i fotbollsvärlden, inte minst när det gäller de ekonomiska aspekterna. Idag kan unga pojkar tjäna många miljoner per år, och uppmärksamheten blir orimlig för en ung människa som håller på att hitta sig själv.

- Jag skulle nog undra vem jag är om jag såg mig själv på reklampelarna, och det är lätt att tappa fotfästet när det gäller pengar. Nu handlar det så ofta om pengar och om resultat, men vi får inte glömma bort att det är människor vi arbetar med.

- Det är så väldigt få som blir stjärnor. Idrott är så mycket mer - det är relationer, vänner för livet, sammanhang, normer, samarbete, social uppfostran.

Tommy Söderberg pratar mycket om sina erfarenheter som klubbtränare och som lärare, mindre om tiden som förbundskapten. Läraren och ungdomsledare har ett stort ansvar som förebild och ledare, och med lång erfarenhet i bagaget ser han att det är minst lika viktigt att lyfta värdefrågor som att träna fysik och teknik i fotbollssammanhang.

- Men det insåg jag inte som ung tränare, så klart. Då förstod jag inte varför man man skulle hålla på och prata om ANT (Alkohol - Narkotika - Tobak), det kändes viktigare att spela boll och vi tränade in absurdum ibland. Nu tror jag att man uppnår lika bra resultat om man lägger tid på frågor om människovärde, respekt, språkbruk och hur man ska fungera tillsammans.

Tommy Söderbergs svar på vad som är meningen med livet är att hjälpa unga människor på rätt väg. Lärarens och tränarens kanske självklara svar, men för honom är det verkligen en livsuppgift.

- Det behövs broar mellan äldre och yngre. Och här tror jag på kyrkan som samarbetspartner. Man är ofta ensam som tränare, man behöver hjälp att bredda perspektiven och fungera som medmänniska och medspelare.
Kombinationen kyrka och fotboll är inte självklar för alla, men Tommy Söderberg ser ingen som helst konflikt där.

- För mig handlar det om omtanke om människan. Ska vi räcka till måste alla goda krafter samverka.
Kyrkan skulle kunna göra otroligt mycket, och jag tror att många människor fortfarande har respekt för kyrkan. Men tröskeln är lite för hög, och kyrkan har ett språk som inte alla förstår.

När Tommy Söderberg får i uppgift att formulera en utmaning för Svenska kyrkan, ligger den helt i linje med hans resonemang om att se människan. Han börjar citera Bibelns gyllene regel om att allt vad man vill att en människa ska göra mot en själv, skal man själv… och jag nickar instämmande. Men så gör han lite överraskande om regeln: - Jag tycker egentligen att man ska bemöta en människa som HON vill bli bemött. Jag kan ju inte utgå från att alla vill samman som jag. Vi är ju olika.

Text: Ewa Almqvist

Tommy Söderberg, herrlandslagets förre förbundskapten.

Ansvarig för projektet Kyrka-Fotboll är Arne Larsson på kyrkokansliet.
Här hittar du material och information om projektet Kyrka-Fotboll>>

POSK säger i sitt handlingsprogram:
Känslan av samhörighet med Svenska kyrkan beror mycket på de kyrkliga kontakterna under barn- och ungdomstiden. Konfirmationsseden viker och de ungdomar som idag väljer att konfirmeras är i minoritet. POSK menar att det är nödvändigt att prioritera barn och ungdomar. Unga människor behöver mötas av vuxna som är närvarande där ungdomarna befinner sig, till exempel i skolan eller i gemenskapen på internet.

Inga kommentarer: