27 sep. 2011

Kyrkomötet 2011


Idag börjar kyrkomötet formellt. Klockan 14.00 är det inledningsgudtjänst i Uppsala domkyrka, kronprinsessan är där och en rad kyrkliga herdersgäster från andra kyrkor och strax efter 15.00 skall alla gå upp till Uppsala universitetet och officiellt klubba igång kyrkomötet.

Jag har fått uppgiften att idag bära upp standaret med Göteborgs stiftsvapen i processionen. Jag har övat armmusklerna på gymmet, så jag hoppas det skall gå bra. =)

Igår hade POSKs riksstyrelse styrelsemöte och gick igenom sitt svar på strukturutredningen. Jag hoppas att jag under de närmaste dagarna hinner lägga upp det på webbplatsen. Så fort det är klart kommer jag att meddela det här på bloggen och e-post till er POSKare. Styrelsen hoppas att svaret kan vara ett stöd och hjälp i diskussionerna på lokal nivå.

Igår såg jag en debatt i Aktuellt mellan Helle Klein och Håkan Sunnliden. Det handlade om en av frågorna som kommer upp på kyrkomötet. Nämligen den om präster som inte vill viga par av samma kön.

Jag blev bara ledsen över inslaget. Och jag blev mycket förvånad över inslaget om det par som nyss gift sig. De sa sig ringt stiftet när de skulle gifta sig för att fråga hur de skulle göra och fått veta att det bara fanns en präst som kunde tänka sig att viga.

För mig låter detta fullständigt otroligt. Jag tror inte de ringt stiftet utan att de har ringt till den lokala församlingen och att det kanske i just den församlingen fanns en präst som var beredd att viga samkönade par. Och de var nygifta, så tydligen så hade det fungerat.

Det finns väldigt, väldigt många präster som är beredda att viga par av samma kön. Präster som aldrig har fått frågan.

Sen finns det präster som gör en annan tolkning, de vill inte viga par av samma kön. Och, märk väl, det har vi i kyrkomötet beslutat att de kan säga nej till! Så varför Helle Klein så aggressivt går ut och tycker att Håkan Sunnliden skall lämna kyrkan det förstår jag inte. För hon vill ju att vi skall följa den ordning som Svenska kyrkan har - och den ordning är just att det för prästen finns ett val! Och det finns massor av präster som är villiga att utföra tjänsten för de par som vill gifta sig.

Nej, som sagt. Den där debatten på aktuellt gjorde mig bara trött och ledsen. Jag hoppas att det blir högre i tak och bättre debatter om de olika frågorna som skall upp i kyrkomötet i den kommande veckan.

Läs om kyrkomötet här>>
Läs alla POSKs motioner här>>

Några pressklipp om kyrkomötet:
  • Kyrkomötet startar i Uppsala

    Årets kyrkomöte drar igång i veckan. Totalt har 98 motioner kommit in. Motionerna handlar om så vitt skilda ämnen som Andligt ledarskap och EU-bidrag. Även vigsel mellan samkönade par har det motionerats om. Kyrkomötet är Svenska kyrkans högsta

  • Han vill att kyrkan söker EU-bidrag
    Han vill att kyrkan söker EU-bidrag Av 14 SEPTEMBER 14.49 2011-09-14 14:49:00 HÄSSLEHOLM. Lars-Ivar Ericson (C) i Tyringe har lämnat in två motioner till årets kyrkomöte. Kyrkomötet är svenska kyrkans "riksdag". 25 1 ledamöter samlas för överläggningar i Uppsala en vecka i september och en i

  • Så kan andligt ledarskap stärkas i Svenska kyrkan

    Dagen.se - för 4 timmar sedan
    Svenska kyrkan har länge berömt sig av att vara en "demokratisk folkkyrka". ... Därför lägger Frimodig kyrka på Kyrkomötet denna höst en rad motioner som ...
  • Många frågor för kyrkomötet


    Sydsvenskan - 1 dag sedan
    När årets kyrkomöte drar igång i veckan är det en lång rad ämnen och motioner som ska avhandlas. Kyrkomötet är Svenska kyrkans högsta beslutande organ och ...
  • Viktiga beslut väntar kyrkomötet


    Världen idag - 5 dagar sedan
    Kyrkomötets första session pågår under nästa vecka och består till största delen ... ledamot för POSK, Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan, som vill att ...


Inga kommentarer: