3 juli 2011

På plats på Öland

Idag har varit en resdag. Jag har kört bil ner till Kalmar där jag hämtade upp Växjö stifts ordförande Wanja Malmström och vi åkte sedan vidare Ölands norra församling för att vara med på Problemfestivalen.

Festivalen inleddes med en vesper kl 18.00 med biskop Jan-Olof Johansson i Högby kyrka. Det var en gigantisk kyrka - med stora läktare.

Den praktiska delen av mig tänkte att man borde kunna göra utmärkta arbetsrum på den läktaren. Där fanns en gigantisk sakristia (särskilt om jag jämför med den pytte-pytte-lilla sakristian som finns i Björkekärrs kyrka som är 2x3 m.) Där fanns brudkammare och en massa utrymme. Vi var nog närmare hundra personer som deltog i vespern.

Efteråt gick ungefär hälften vidare till till församlingshemmet där Dag Sandahl inledde med ett föredrag. Jag tror inte jag skall recensera det föredraget just nu - jag måste nog tänka lite till på det.

Efter föredraget var det fika och vi fick tillfälle att samtala med våra bordsgrannar. Jag upptäckte vänner från Björkekärrs församling som nu hade flyttat till Växjö. Det var trevligt.

Eftersom jag aldrig har varit på Öland förut så passade vi också på att titta oss omkring innan vi återvände till vårt vandrarhem. Bland annat såg vi raukarna på Öland.

Imorgon startar vi med mässa i Högby kyrka och sen blir det föredrag.

Inga kommentarer: