Kring midsommar startar årets Ship to Gaza expedition. En av deltagarna är Kyrkans Tidnings reporter Helena Hägglund. I fjol slog den israeliska militären till mot skeppen och nio människor dödades.

Jag kan absolut inte uttala mig om vad som händer i år. Men jag är inte orolig för min egen del.

Ska du ha pressväst?

Precis, vi håller på att ordna en nu. Och internationellt pressleg som jag kan visa upp.

Hur har du förberett dig annars?

Jag har satt upp en blogg, twittrat lite grann och skrivit om det i tidningen.

Har det blivit några reaktioner på att Kyrkans Tidning gör en sådan här sak?

Det blir alltid reaktioner och kommentarer när vi skriver om Israel/Palestina-frågan.

Det är som journalist du åker?

Jag reser som journalist, ja.

Inte som aktivist?

Absolut inte. Jag åker för att bevaka vad som händer.

Du är enda svenska medierepresentanten?

Så vitt jag vet. Alla namn har inte presenterats ännu. Men jag har ingen aning om vilka som kan tillkomma.

Skriver du för några fler?

Jag skriver bara för Kyrkans Tidning. Men det är fritt fram för andra medier att läsa min blogg och referera till den. Bara de nämner att jag jobbar för Kyrkans Tidning. Och de är välkomna att ringa om de vill att jag ska kommentera något.

När ger ni er iväg?

Det som så mycket annat är lite oklart. Men troligen någon gång mellan den 23 och 25.

Varifrån åker ni?

Det är också lite oklart för tillfället.