16 maj 2011

Reflektion från i lördags

En första rapport från händelserna i lördags i Uppsala har kommit från Sofia Rosenquist från Växjö stift. Förhoppningsvis kommer det fler rapporter från ytterligare deltagare. Så här skriver Sofia:
Några reflektioner från Kyrkans världsdag!
Jag gillade upplägget, med tydliga sjok där olika personer fick introducera olika områden.Det blev personligt och flera var riktigt inspirerande!

Jag hade turen att komma i en riktigt bra samtalsgrupp. Vi var blandade både geografiskt och åldersmässigt. Som vanligt i kyrkliga sammanhang verkade det vara en majoritet kvinnor närvarande, men vi hade i alla fall en kille i gruppen.

Idén med att skicka sms under hela dagen, både frågor och reflektioner var god. Men ibland blev det lite rörigt - diskutera i gruppen, sms:a frågor, reflektioner och så var det helt plötsligt någon som redogjorde för något bords åsikter.

Moderatorerna var lysande och ett lika oväntat som lyckat inslag var det finska discot! En riktig höjdare. (inslaget genomfördes som pausgympa)



Visserligen fick jag nya frågor gällande vår "benämning", men jag är nöjd med dagen. Det kändes som att nationell nivå tog de lokala nivåerna på allvar och ville lyssna.
Jag var inte med på söndagen - men har hört att det var positivt.

Sofia Rosenquist
Kyrkans Tidning: Röster från debatten>>
Kyrkans Tidning: Namnfrågan i hetluften>>
Dagen: Församling fick utmärkelse av Victoria>>
Kyrkans Tidning: Victoria delade ut pris till Grundsunda församling>>
POSKs webbsida om Svenska kyrkan internationella arbete>>
Uppsala stift om 14 maj>>

Inga kommentarer: