4 maj 2011

KOM 2011 #2

Igår startade KOM 2011 och hela dagen fick vi lyssna på olika föredrag om kommunikation. Det som egentligen var mest spännande var Finska kyrkan som bedriver ett fantastiskt arbete på webben. Andligt arbete på Webben. De satsar på att utbilda medarbetare i församlingarna som i sin tur utbildar sina arbetskamrater på arbetsplatsen.

Alla kan och bör på något sätt vara ute och möta människor även på webben, där många människor rör sig.

Jag var också på ett föredrag om Storytelling. Jag valde att bambusa det föredragen och du kan titta här


Dock var jag inte så imponerad av slutet på den föreläsningen. Tydligen hade föreläsaren blivit instruerad av någon på kyrkokansliet att vi måste möta de människor som vill ha en personlig begravning!

Så plötsligt skulle vi sitta och prata om hur vi skulle få människor att komma till Svenska kyrkan för att bli begravd personligt…

Jag (och flera med mig) trodde väl ändå att det viktigaste var att få människor att döpa sina barn och att få ungdomar att konfirmera sig! Jag trodde faktiskt att vi hade ett 0-18-projekt i Svenska kyrkan och att KOM-dagarna skulle koncentrera sig på medlemskommunikation. Men… vi har tydligen olika prioriteringar.

Men vi fick en underbar berättelse från en församling där man haft problem med skolavslutningarna. En pappa hade klagat - men nu skulle skolan i alla fall vara i kyrkan.

Församlingen hade gjort allt för att anpassa sig så det skulle fungera. På slutet av samlingen säger prästen till alla i kyrkan "-Nu vet ni att skolverket har sagt att jag inte får lov att välsigna er. Men skolverket har inte sagt något om StarWars, så May the force be with You!"

Nu börjar snart dagens föreläsningar. Vi skall bland annat få höra Jonas Bromander berätta om den senaste medlemsundersökningen.

Kyrkans Tidning Andligt liv på webben under KOM-dagarna>>
ELV FI Andligt liv och arbete på webben>>

Inga kommentarer: