31 maj 2011

Kärleken fördriver rädslan

Kärleken fördriver rädslan
Tuulikki Koivunen Bylund
Härnösands stift
2011
68 sidor


Detta är biskop Tullikki Koivunen Bylunds första herdabrev som hon uppkallat efter sitt valspråk "Charitas foras mittit timorem" Kärleken fördriver rädslan.

I herdabrevet skriver biskopen om sina resor runt om i stiftet och de frågor som diskuterats med anställda, förtroendevalda och medlemmar.

Hon skriver om förtroendevalda, om partipolitik, om sexualitet, om döden och dödshjälp och flerspråkighet i kyrkan. Inget ämnet lämnas orört i detta första herdabrev.

Mycket av hennes personliga erfarenheter präglar brevet och ger oss en förståelse för hennes bakgrund och hennes tankar inför sin uppgift som biskop.

Så här skriver hon bland annat om vad hon vill göra som biskop:
Men det jag vill allra helst är att några fler människor skall kunna få erfara att Gud finns mitt i deras vardag. Och att denna Gud är kärlekens Gud, som fördriver rädslan. Att kristendom inte handlar om vad vi gör utan vad Gud har gjort för oss i Jesus Kristus.
När det gäller biskopens tankar om dödshjälp och assisterat självmord så håller jag inte alls med henne om detta. Jag inser att det är oerhört komplicerat och jag ser själv att biskopen har mycket erfarenhet, dels genom sin egen cancersjukdom, dels genom sitt arbete i Smer (Statens medicin-etiska råd).

Men jag håller helt med biskopen om att kyrkan måste börja tala om döden och hur kyrkan skall förhålla sig till så kallade "livstestamente" och assisterat självmord.

Uttdrag ur biskopens egen dikt
Jag är inte rädd för döden.
Jag är rädd att livet tar slut.



Härnösands stift beställ herdabrevet här eller bläddra på nätet>>
Allehanda.se Ett öppenhjärtligt herdebrev>>
Spira Vill tillåta läkarassisterat självmord>>
Härnösands stift Biskopens herdabrev firades med mingel>>

Inga kommentarer: