9 mars 2011

Utfrågning av Göteborgs biskopskandidater

Biskopskandidaterna under hearingen i Domkyrkan, från vänster Mikael Persson, Staffan Grenstedt, Ingvar Humlén, Christina Eriksson, Lars Hjort, Jesper Svartvik, Kerstin Hesslefors Persson och Per Eckerdal. Foto: Conny Nylén

Igår onsdag tillbringade jag hela eftermiddagen i domkyrkan i Göteborg. Där var det hearing med de åtta kandidater som blivit nominerade till biskop. Jag twittrade under nästan hela eftermiddagen, som ett komplement till webbsändningen. På twitter söker du på #gbgbiskop, så får du upp alla som skrivit om biskopshearingen.

Ingen av kandidaterna sa att de ville vara biskop, men att de svarat på den kallelse som de fått genom att bli tillfrågade. Jesper Svartvik sa till och med att han tackat nej tre gånger (så som man gör i judiska traditionen) men att han sedan omprövat sitt beslut när han blev tillfrågad igen.

Det går att se hela utfrågningen igen på webben
På den här sidan hittar du alla enskilda utfrågningarna, panelsamtalet eller alltihopa i en följd.
Missat utfrågningen? Se den här>>
(uppdaterad 11.55. Enligt Runow Media var det 1500 inloggningar som följde webbsändningarna den 8 mars)

Utfrågningen var lottad och varje kandidat fick börja med tre minuter som intervjuarna kallade "Tankar för dagen". Det blev som en slags minipredikan kan man säga. Det var ett bra grepp tycker jag. Sen intervjuade Lisbeth Gustafsson och Dag Tuvelius alla kandiaterna och de fick alla svara på i princip samma frågor.

Alla kandidater fick kort presentera sig med namn och sin nuvarande arbetsplats och sen beskriva sig med tre ord. De tre orden var följande (i lottordning):

Michael Persson: Arbetsglad, uthållig, trofast/envis
Staffan Grenholm: Social, missioninriktad, strategisk
Ingvar Humlén: Positiv, trygg, livsnjutare
Christina Eriksson: Ansvarstagande, analytisk, handlingsinriktad
Lars Hjort: Ledare, engagerad, lyhörd
Jesper Svartvik: Kunskapssökande, engagerad, förväntansfull
Kerstin Hesslefors Persson: Entusiastisk, poetisk, strukturerad
Per Eckerdal: Helhjärtad, öppen, målinriktad

På webben fanns tidigare gemensamma frågor som alla kandidater hade svarat på. Några av dessa utgick intervjuarna ifrån - de andra frågorna var komplement.
Du kan läsa webbfrågorna och svaren här>>

Under utfrågningen gick det att skicka in frågor till panelen. Jag skickade in två frågor under eftermiddagen och glädjande nog kom båda mina frågor med.

Den ena frågan handlade hur de ställde sig till de sociala medierna och kyrkans närvaro på nätet. Endast tre av kandidaterna finns med på facebook. Det är Michael Persson, Kerstin Hesslefors Persson och Ingvar Humlén.

Den andra frågan från mig var hur de såg på sin roll i biskopskollegiet och vad de tror de kan tillföra den gruppen.

Det var inte tänkt att jag skulle vara elektor, jag var siste ersättare i min församling och nomineringsgrupp. Men nu visade det sig att en ordinarie är borta och de två ersättarna före mig hade också förhinder. Vilket innebär att jag den 15 mars kommer att vara med och rösta. Jag tycker att utfrågningen var bra, den gav kompletterande bild av kandidaterna.

Nu behöver i alla fall jag diskutera med olika kamrater och min församling för att höra vad fler tycker och tänker.

Så en helt ovidkommande synpunkt. När man ser alla kandidater på bilden ovan så slås jag av att ingen har någon färg. Det är svart, grått, mörkblått. Möjligen har Christina Eriksson försökt lätta upp det lite med en scarf. Men… visst hade det hade varit kul om någon hade stått ut lite? Vågat ta på sig något lila kanske?

Kyrkans Tidning: Åtta kandidater utfrågas just nu i Göteborg>>
Dagen: Biskopsutfrågning i Göteborg pågår>>
Brygubben: Dagens utfrågning av påtänkta biskopar i Göteborg>>

PS: såg ni att Dagens länk till twitter går direkt till riksPOSKs konto? Det var lite roligt tycker jag.

Inga kommentarer: