14 mars 2011

Debatten om namnet på internationellt arbete samt fastan

På Svenska kyrkans intranät hittar jag följande artikel:

Svar i debatten om nämndens beslut

Publicerad 110311

Sedan Nämnden för internationell mission och diakoni fattade beslutet om att ändra benämningen för Hela världen, Svenska kyrkans internationella arbete, har debatt pågått i olika forum. Torsdagen 10 mars bemötte Anders Åkerlund, ordförande i nämnden, kritiken på Kyrkans Tidnings debattsida.

Anders Åkerlund lyfter i sin debattartikel att man med nämndens beslut vill sätta Svenska kyrkan tydligare i mitten. ACT-alliansen blir ett tillägg i avsändaren, men det ska vara Svenska kyrkan - varken mer eller mindre - som står som avsändare för verksamheten. Anders skriver också att det även i fortsättningen går bra att säga och skriva "Svenska kyrkans internationella arbete".
Läs hela Anders Åkerlunds debattartikel >>

Erik Apelgårdh, chef för kyrkorelationer och engagemang på kyrkokansliet, skrev ett svar på de insändare som befarade att Svenska kyrkan förlorat sitt missionsuppdrag. Han skriver att missionen lever lika starkt i dag och är lika angelägen, men att uttrycken förändras.
Läs hela Erik Apelgårdhs debattartikel >>

Bloggaren Anders Göranzon har också skrivit på sin blogg Moruti om loggorna och rett ut, eller kanske förvirrat, en del begrepp:
Loggsammanblandning>>

Oavsett vad det heter så pågår just nu fastekampanjen till förmån för Svenska kyrkans internationella arbete. På intranätet hittar jag också detta pressmeddelande:

Humor och allvar i reklamfilmer från Svenska kyrkan

Idag (14/3) kommer ytterligare fyra reklamfilmer att börja sändas på TV4. Med både humor och allvar vill filmerna uppmuntra till att köpa saker på Tradera men där finns också möjligheten att själv sälja. Oavsett vilket, går pengarna direkt till Svenska kyrkans arbete för att utrota hungern.

Just nu pågår Hela världen, Svenska kyrkans internationella arbetes årliga fastekampanj. Temat är ”ALLT för att utrota hungern”. Genom ett unikt samarbete med Tradera och Payson kan vem som helst auktionera ut varor för att utrota hungern.

Den 7 mars började en reklamfilm att visas med ärkebiskop Anders Wejryd där han auktionerar ut sin teservis. Den avlöses av fyra filmer där bland annat en elgitarr, en unik T-shirt och en bondgård säljs på Tradera. Sammanlagt kommer 11 filmer att visas.

Tradera har utan kostnad tagit fram en teknisk lösning som gör att intäkterna från de varor som auktioneras ut går direkt till arbetet för att utrota hungern. Payson betalsystem efterskänker kostnaderna för transaktionerna.

Aldrig förr har vi varit så rika i världen, ändå dör 16 000 barn varje dag till följd av hunger. Därför är temat för fastekampanjen ALLT för att utrota hungern. Målet är att samla in 45 miljoner och kampanjen pågår mellan 6 mars och 17 april.

Läs mer om fastekampanjen

För att auktionera ut en vara på Tradera

1. Gå in på www.svenskakyrkan.se/tradera
2. Klicka på banner ”ALLT för att utrota hungern”
3. Följ instruktionerna för att lägga ut din vara.
4. Betala via Payson. De efterskänker omkostnaderna för transaktionerna.

Inga kommentarer: