14 feb. 2011

Vem äger de sju dödssynderna?

När någon pratar om synd - och de sju dödssynderna är det väl inte helt otroligt att tankarna går till katolska kyrkan? Eller kanske Luther? Eller vad tänker du på?

På Dagens Media läser jag hur Libresse körde igång en kampanj i dagarna där de skall sälja bindor och trosskydd till sin målgrupp kvinnor och de har satsat på att tolka dödssynderna ur ett kvinnligt perspektiv. De har reklamfilmer, butiksreklam och en facebookgrupp där du kan testa "din synd".


GB Glass gjorde samma sak 2003, när de gav ut sju glassar som alla hade koppling till var sin dödssynd.

Det här är väl ganska intressant - att reklamvärlden använder synderna som ett säljande argument för glass och bindor. Och hur skall vi tolka detta egentligen?

Ja, jag skall nog inte försöka göra några djupa analyser, men skulle gärna efterlysa att Svenska kyrkan började återta de kyrkliga begreppen och orden. Och fyllde dem med kyrkligt innehåll istället för bindor och glass.

För visst vore det spännande om kyrkan faktiskt började prata om synden, vad den är, vad den innebär och hur den kan hanteras? Eller är jag helt ute och cyklar?

Uppdaterat 2011 02 15
Martin Garlöv som har full koll, tipsar mig om två uppsatser från Göteborgs universitet.
Jenny Insulan har skrivit en uppsats som heter "På tal om synd. Syndabegreppet i Svenska kyrkan idag"
http://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/24368/1/gupea_2077_24368_1.pdf
Per-Gustav Hanner har skrivit en uppsats som heter "Beredelsens plats i Svenska kyrkans mässordning"
http://gupea.ub.gu.se/handle/2077/24375

Inga kommentarer: