25 jan. 2011

Kyrkan mitt i affärscentra


I tidningen Dagen läser jag att Frälsningsarmen har varit fyra dagar i Nordstan - ett stort shoppingcentrum mitt i Göteborg. Jag såg dem själv när jag var inne i stan förra veckan.
Dagen: Frälsningsarmén invaderade Nordstan>>

Svenska kyrkan har också vid flera tillfällen varit i Nordstan. Det har också funnits motioner i samfällda kyrkofullmäktige, om att ha en permanent plats för kyrkan där, eller annan regelbunden verksamhet. Men det har inte blivit så.

Dagen har ställt en fråga till sina läsare:
Borde kyrkorna synas mer på gator och torg?>>

Just nu tycker 89 % ja, 7 % nej och 3% vet inte. Resultatet är väl inte så konstigt med tanke på den troliga läsekretsen - men visst vore det underbart om kyrkan var mer än ett pittoreskt inslag i ett shoppingcentrum.

Från POSKs handlingsprogram:
POSK vill att Svenska kyrkan ska vara en fri kyrka som vågar tala klarspråk i vårt samhälle och i världen.
(…)
För en öppen folkkyrka är det angeläget att skapa kontaktpunkter med så stora delar av befolkningen som möjligt.
Bilden lånad av Dagen.

Inga kommentarer: