25 jan. 2011

Kvinnoglöd - ny tidning på webben


Från Kyrkans Tidning får jag nyheten att Kvinnor i Svenska kyrkan KviSk har gett ut ett eget medlemsblad som heter Kvinnoglöd.
Kyrkans Tidning: Kvinnoglöd i kyrkan>>
www.kvinnorisvenskakyrkan.se/kvinnoglod

Kvinnor i Svenska kyrkan (KviSk) är, enligt deras webbsida, en förening med rötter från 1947 när Sveriges kyrkliga kvinnoråd (SKKR) startades.

Nu heter alltså föreningen Kvinnor i Svenska kyrkan och arbetar för, enligt deras stadgar §1
Kvinnor i Svenska kyrkan är en ideell, partipolitiskt obunden, förening inom Svenska kyrkan med målsättning att arbeta med att
  • uttrycka kristen tro utifrån kvinnors erfarenheter,
  • främja kvinnors utveckling av identitet och självkänsla,
  • stödja och stimulera kvinnors insatser i kyrka och samhälle,
  • verka för att kvinnor utgör hälften i alla beslutande organ och i ledande befattningar
  • i solidaritet med utsatta kvinnor i Sverige och hela världen stödja kampen för makt och upprättelse.
Från början var SKKRs syfte att utbilda kvinnor och skapa möjligheter för kvinnor att få tjänst i kyrkan.

Jag, personligen, har alltid ställt mig lite frågande till KviSk - jag har alltid undrat varför vi behöver en särskild förening för kvinnor i Svenska kyrkan. Samtidigt som jag i många sammanhang ifrågasätter varför det inte finns fler kvinnor och , som kvinna, ofta tycker mig se en annan sida av saker.

Jag läser igenom vad KviSk skriver på sin webbsida och upptäcker att många kvinnor har kommit i kontakt med kyrkan genom olika aktiviteter ordnade, ibland av KviSk, ibland av församlingen som har lett vidare till ett engagemang i KviSk och ibland också församlingen, där de har funnit ett sammanhang. Och då ser och inser jag hur bra att det finns olika ingångar, även om jag personligen inte känner att detta är ett sammanhang för mig.

Men jag måste få fråga - om det hade funnits en förening som hette Män i Svenska kyrkan (MiSk?) som hade haft samma syfte som Kvinnor i Svenska kyrkan (byt ut alla "kvinnor" till "män" i syftesparagraf osv) hade vi tyckt att det var OK då?

Uppdaterad kl 14.15
Dagen: Kvinnor i Svenska kyrkan får ny medlemstidning>>

Inga kommentarer: