1 dec. 2010

Tusen juleljus

Följande text är hämtad från www.posk.se

Att tända tusen juleljus – det behöver vi nu…

Adventstid. För mig är det förväntan. Jag är barnsligt glad i juleljus, julmusik och julpynt, som ger mig en känsla av att vara en länk i generationers kedja. Jag tar fram de små mässingsljusstakarna, ett minne från min äldsta systers missionärstid i Sydindien på 50-talet.

Jag ställer upp julkrubban från Betlehem, tillverkad av olivträ och inköpt under min stipendiattid i Jerusalem för 15 år sedan. Jag hänger upp min broderade bonad, som talar om min uppväxt och om min mammas outtröttliga vardagsslit för att ge alla oss nio barn ett bra liv. Tänk om hon kunde se oss nu…

Vi behöver våra traditioner, minnen och associationer. Och just då - så vist - börjar insamlingen i vår julkampanj, som i år har fokus på kvinnors rätt till sitt eget liv.

Vi vet om kvinnors utsatthet, om de övergrepp mot kvinnor som sker i krigens fotspår, om kvinnors försörjningsbördor utan egentliga möjligheter. Vi vet att kvinnor lättare blir HIV-smittade, något som hårt drabbar hela samhällen. Vi inser svårigheterna.

Men vi upplever också kvinnors enastående förmåga till överlevnadsstrategier. Vi vet idag att vägen till att förändra samhällen går via kvinnors möjlighet till försörjning, kunskap, utbildning, sjukvård och – inte minst - hopp. Hopp att få lov att medverka till en bättre värld för barnen. Hopp att få bli betraktad som en likaberättigad och unik person. Hopp om fred istället för krig. Hopp om liv och trygghet.

Ditt engagemang inger hopp. Du gör skillnad. Det är en rättighet, inte bara en skyldighet, för oss alla att få bidra. Och vilken styrka vi har när vi går samman! Så tänd tusen juleljus – för dig själv och för världen!

God julinsamling önskar

Angela Boëthius

Ledamot i internationella nämnden

Kvinna i världen

  • 70 procent av världens fattiga är kvinnor enligt vissa beräkningar.
  • Kvinnor utför 66 procent av allt arbete och producerar hälften av all mat, får tio procent av alla inkomster och äger en procent av all egendom.
  • Sex av tio kvinnor utsätts för fysiskt och/eller sexuellt våld.
  • Varje år riskerar två miljoner flickor att utsättas för könsstympning.
  • I krig är 70 procent av offren civila, och de flesta är kvinnor och barn.
  • Omkring 15 miljoner kvinnor lever med hiv (hälften av alla hivpositiva).
  • År 2008 var 18,4 procent av alla parlamentariker kvinnor
  • 185 nationer har ratificerat FN:s konvention för utrotandet av alla former av diskriminering mot kvinnor från 1979. Källa: Unifem, FN:s utvecklingsfond för kvinnor
Kyrkans tidnings artikel om julkampanjen>>

Inga kommentarer: