5 dec. 2010

Gudstjänstbesök och biskopsval

Idag var jag på gudstjänst i Björkekärrs kyrka. Kyrkan var i princip full, det var ett dop i gudstjänsten, gospelkören sjöng. Det var en härlig gudstjänst och gjorde mig glad, lycklig och stolt över att tillhöra Svenska kyrkan.

Detta späddes på under eftermiddagen när jag var i Buråskyrkan (Johannebergs församling) och lyssnade på de superduktiga ungdomarna som framförde musikalen Status Quo Prison - sådan glädje, sådan entusiasm, ja, den glädjen smittade av sig.

På eftermiddagen har jag suttit och gått igenom de namn som finns på Göteborgs stifts webbsida med förslag på namn inför biskopsvalet i Göteborg. Nu är där 22 namn som står på listan. Jag har ingen aning av hur många av dessa som verkligen kommer att nomineras på tisdag när elektorerna samlas i Svenska mässan.

Jag gör i alla fall följande reflektion.

Det är sju av prästerna som är kvinnor och följdaktligen femton präster som är män på listan.

Av kvinnorna är det bara två som är doktorerade - det är Helena Inghammar och Sara Blom. Helena Inghammar har doktorerat i teologi och Sara Blom på Chalmers universitet i Teknisk fysik. Sen har Maria Ottesten en "Doctor of Ministry in Preaching" vid Lutheran School of Theology. Vad denna examen innebär är jag osäker på.

Av männen är fem doktorerade. Detta är Staffan Grenstedt, Christer Gardemeister, Anders Runesson, Per Eckerdal och Jonas Eek. Alla dessa har doktorerat i teologi.

Varför tar jag upp detta, med doktorsexamen? Jo, för biskopen skall inte bara vara ledare för stiftet, dess församlingar, präster och diakoner. Biskopen ingår också i biskopskollegiet som tillsammans utgör läronämnden för Svenska kyrkan. Biskopen kommer troligen också att få en rad andra uppgifter för att representera Svenska kyrkan. Biskopen skall sitta med i ett utskott i kyrkomötet och tillföra teologisk kompetens och skärpa i en mängd olika frågor. Då räcker det inte med "bara" församlingserfarenhet - för det tillför vi förtroendevalda. Det biskopen behöver göra i det sammanhanget är att kunna det historia och teologiska perspektivet, veta vad som rör sig i övriga kyrkor och vad som har varit på gång i frågan förut.

Så hur gärna man vill utveckla församlingslivet och tycker det viktigt att växa i sina uppgifter och och allt det där så gäller det också att ha det bredare, vidare perspektivet. Att kunna analysera, att reflektera teologiskt och kunna lyfta blicken utanför sina egna ramar.

Det är ett krav som jag ställer på en biskop.

Den biskop jag önskar mig skall också vara en klok och vis människa, skall vara beläst och kunnig teologiskt. Skall vara stabil och oantastlig i sitt privata liv och vara socialt kompetent. Vara en person som vågar stå upp för kyrkans värderingar och liv och som vågar synas i media.

De övriga personerna som står på stiftets webbsida har valt att vara stå tillgängliga för nominering på tisdag. Duktiga personer, men med andra erfarenheter.

Av dem som inte är doktorerade vill jag lyfta fram Michael Persson, som har en gedigen erfarenhet av arbetet i biskopskollegiet när han var adjunkt hos KG Hammar. Han har också representerat Svenska kyrkan i flera internationella sammanhang och har därigenom ett stort nätverk.

Så på tisdag får vi veta vilka personer som överhuvudtaget blir nominerade. Och vilka av de nominerade som får flest röster inför biskopsvalet i mars. Nomineringsvalet räknas vara klart vid 18.00.>>

Jag skall försöka rapportera från nomineringsmötet direkt. Jag hoppas att det kommer att fungera.

Uppdaterad 20101207 10.30
GP skriver om biskopsvalet>>
Kyrkans Tidning skriver om biskopsvalet>>

Inga kommentarer: