8 sep. 2010

Stå upp för vår tro?

Hörde på RingP1 (24 min in i programmet) där en man ringde in och pratade om kyrkan i USA som på fredag vill bränna en Koran. Han tyckte själv att det var helt OK och var med i "Antireligiös förening" som hos polisen har begärt att på fredag, i Göteborg, få bränna en Koran och en Bibel - eftersom att föreningen inte tror på Gud i någon form och ville protestera mot hela det religiösa systemet och vill inte att religiösa människor skall bestämma över andra.

Jag blir väldigt kluven till detta. På ett sätt så förstår jag att människor vill manifestera sin övertygelse, symboliskt. Men… bränna de heliga böckerna?

Och att många har reagerat på att Koranen skall brännas, det har vi ju hört. Men hur många tänker reagera på att även Bibeln skall brännas? Inte ens programledaren i radion reagerade, utan det var bara Koranen som diskuterades, trots att mannen som ringde in pratade både om Bibeln och Koranen.

Nej, jag vill inte att Bibeln bränns - lika lite som jag tycker att man skall bränna Koranen. Jag tycker det är fel.

Så jag vill säga! Bränn inte min bibel!

Inga kommentarer: