26 sep. 2010

Möten - och bokmässan

I tre dagar (onsdag, torsdag, fredag) var jag på bokmässan och hjälpte till, som frivillig, med praktiska saker under kompetensutbildningen "Mod att våga förändra/s". Du kan läsa lite om vad kursen gjorde här>> eftersom jag också bloggade under dagarna.

Det var en rolig kurs och deltagarna verkade mycket nöjda.
Dock var det ett enskilt möte för mig som betydde mest - nämligen när jag fick möjlighet att lyssna på Mpho Tutu när hon intervjuades av Marika Grieshel. Vi var drygt 500 personer i salen när Mpho Tutu berättade om sin bok "Om godhet" som hon skrivit tillsammans med sin pappa Desmond Tutu (som jag fick tillfälle att se för två år sedan då han besökte Göteborg).

Jag har nu precis börjat läsa boken och den är lättläst - även om det inte är lätta ämnen som tas upp i boken. Både Desmond och Mpho har mött mycket ondska, mycket grymhet och förfärliga händelser som drabbat enskilda människor. Trots detta ser de båda att det finns en godhet hos människor - och de ser Gud som bäraren i allt det svåra.

Jag grät och lyssnade - och efteråt fick jag tillfälle att köpa boken och få den signerad av Mpho Tutu.

Möten - de personliga mötena - är så viktiga. Att få bli sedd, att få bli lyssnad på - det borde alla människor få känna av. Det betyder inte att vi måste bejaka allt som människor säger eller gör - verkligen inte. Men att som människa få känna sitt värde, det är viktigt. Och att se en människa på samma sätt som Gud ser på den människan - älskad.

Nu sitter jag på tåget på väg till Uppsala. I morgon börjar kyrkomötet och jag skall få träffa mina nya och gamla kamrater, både från POSK och de andra grupperna. Vi börjar med att öppna mötet på eftermiddagen och då kommer vi också att välja utskotten. En av de stora frågorna blir givetvis hur vi skall hantera de åtta (sd) som sitter i kyrkomötet.

Under den kommande veckan kommer jag inte att blogga så mycket på POSK-bloggen utan kommer att koncentrera mig på att blogga på kyrkomötesbloggen som du hittar här>>. Det är en blogg där vi är flera ledamöter som tillsammans skriver om sådant som händer och sker på kyrkomötet. Sett ur våra olika synvinklar, sett ur våra olika utskott olika frågor.

Inga kommentarer: