16 aug. 2010

Ett mediestift och en biskop för tidningar och böcker

Gästbloggare Martin Garlöv, från POSKs webbplats:

Jag längtar efter när böckerna från och tidningarna från Svenska Kyrkans eget förlag färgas - sida upp och sida ner - av andlig rödfärg. För Svenska kyrkans folk behöver bli läsare på ett sätt som vi inte är idag.

Och för det krävs ett helt annat utbud av litteratur. Samma gäller med de kyrkliga tidningarna och tidskrifterna. Berling förlag kan inte ha något annat uppdrag än en församling, även om arbetsformerna och det som kommer ut som resultat av arbetet tar sig andra former i tjänster och ting.


Den kyrkliga bokproduktionen och tidningsutgivningen kan behöva en teologisk uppmuntran, undervisning och tillsyn. Likaväl som vi har stift och därmed biskopar med särskilt ansvar för t.ex. kyrka-arbetsliv, teckenspråkligt och krisarbete, så borde medieproduktionen föras till något av stiften och en biskop få mediefrågorna som ett särskilt ansvar.

Prästen Lars B Stenström beskrev för en tid sedan på sin blogg Stillsam hur Svenska kyrkan på grund av politiska låsningar begränsat sina egna möjligheter att utveckla sitt mediebruk. Som tidigare adjunkt åt en ärkebiskop och chefredaktör för Kyrkans Tidning under många år, vet han verkligen vad han talar om och vad som gick snett, mycket snett bakom kulisserna.

Ett mediestift med sin biskop bör förstås svara för en helhetsyn på medierna för kommunikation. Se till både de gamla medierna - för inga försvinner - och till de nya. Aktiva medlemmar i Svenska kyrkan har redan tagit de nya medierna i bruk även om inte deras församlingar och deras kyrka sett och bekräftat det. Människor som tar sitt dop på allvar är kyrka där de är, i sin vardag - också i den digitala vardagen.

Martin Garlöv
kommunikatör
ordförande för POSK i Uppsala stift

Läs också inlägget om att Svenska kyrkan skall finnas på de sociala medierna>>

Inga kommentarer: