21 juni 2010

Lördagsnöje

Jag vet inte vad ni gjorde i lördags. Men jag, personligen, satt klistrad framför TVn från 8.20 på morgonen till midnatt. Och bara frossade i bröllopet.

Och varför då? Tja, egentligen är det konstigt med kungahuset, att tronen kan ärvas och allt det här. Det kan man verkligen fundera över. Men, precis som jag älskar att läsa skvallertidningarna när jag går till frisören, så är det alldeles underbart att få frossa i glädjen och klänningar och diadem och kungligheter.

Och där satt jag och såg när de sa Ja till varandra (och fällde en tår), hörde ärkebiskopens tal - vilket jag tycker var ett bra tal. Personligt och samtidigt offentligt och med många bibelord insprängda. Ord, som alla också kan ta till sig.
Mot varandra behöver ni inte vara duktiga – men ni behöver ha blicken på varandra. ”Visa varandra tillgivenhet. Överträffa varandra i ömsesidig aktning och kärlek. Gläd er med dem som gläder sig och gråt med dem som gråter.”
Vi mår väl av ett ömsesidigt, tryggt, kärleksfullt beroende. Det har ni gått in i. Må er frizon få behållas fri, fridlyst, men ändå välkomnande för dem ni vill ha allra närmast!
Och ett liv kan bli långt. Den som är stark kan bli svag, den som föds svag blir stark. Det får ni förvalta i er familj. Den som är trygg törs bli buren!
I en nära och förtroendefull relation kan man be, både tillsammans och var för sig. Ta vara på den kraften!

Kyrkans Tidning om vigseltalet>>
Tidningen Dagen om vigseltalet>> 
Läs hela talet här>>

Bröllopet blev också ett tillfälle för Svenska kyrkan att synas. Fyra präster fick vi se vid altaret, alla fick bidra med en liten del i vigselgudstjänsten.

Det har diskuterats om vigseln och psalmer och annat. Två fina psalmer tycker jag brudparet hade valt - för oss som är vana att gå i kyrkan kan psalmerna vara vanliga och kanske till och med "tråkiga" - men jag tror att de var precis rätt nivå på gammalt och nytt, vant och ovant. Sen beklagar jag att brudparet valt att ha Fader vår istället för Vår Fader. Men det handlar kanske om hur man är van. I min kyrka använder vi Vår Fader sedan många år och den känns helt naturlig för mig. Men jag vet andra kyrkor där man fortfarande använder Fader vår och många som går i den kyrkan har mycket svårt att tänka sig att byta till Vår Fader.

Domprost Åke Bonnier var en av prästerna som var med på vigseln och den efterföljande festen. Läs hans personliga  blogginlägg om vigseln och festen här>>

Åke Bonnier berättar att det var 1000 personer som deltog i gudstjänsten i Storkyrkan på söndagen och att köerna efteråt för att komma in och titta på blomsterprakten ringlade långa. Det borde ju betyda att Storkyrkan får sig ett gott tillskott i sin kassa eftersom det kostar 40 kronor att besöka kyrkan, om man inte skall delta i gudstjänst eller gå in och be förstås.

Tidningen Dagen skriver om hur bröllopet har bevakat utomlands här>>

Hur skall jag lyckas koppla det här till POSK då?

Tja, jag hörde hur Magdalena Ribbing, vett och etikett-expert, i SVT sändningen berättade om de två kronorna som var placerade bredvid altaret. Det var kronprinsessan Victorias krona och prins Daniels krona.

Och hon berättar att detta är en symbol över att kungahuset/staten fortfarande har makt över kyrkan. Och då tänkte jag att det är precis som det fortfarande är. Staten bestämmer över Svenska kyrkan. Med hjälp av de politiska partierna som blir invalda i kyrkomötet, genom de beslut som antas i riksdagen och som påverkar Svenska kyrkan att ta beslut och genomföra förändringar där man egentligen inte är beredd att göra.

Om vi skall kunna förändra detta så måste Svenska kyrkan bli helt fri - helt fri från de politiska partierna som bestämmer. Svenska kyrkan skall istället bli en fri kyrka som kan vara en profetisk röst i samhället, en kyrka som kan peka på Jesus Kristus som enda sanna vägen.

Leo Hotter, från ÖKA - Öppen kyrka för alla - gör en intressant iakttagelse när det gäller gästlistan. Där står Svenska kyrkan under rubriken myndigheter - men de andra kyrkorna (katolska, judiska osv) står under trossamfund. Läs Leos bloggpost om ärendet här>>

Vilket ytterligare visar att Svenska kyrkan måste bli en riktigt Fri kyrka!


Bilden är lånad från Kyrkans Tidning, ScanPix>>
Läs mer på kungahusets egen webbsida>>

2 kommentarer:

Simon Wämmerfors sa...

Väl skrivet!

Lena sa...

PRECIS vad jag tänkte skriva! Väl skrivet, tack för det.