9 juni 2010

Kyrkomusikersymposium i september

Idag skulle jag leta upp information om kyrkomusiersymposiet i Uppsala som jag visste var i september.

Så jag googlade, jag visste att jag hade varit inne på en webbsida. Jag hittade ingenting.

Så jag letar vidare på Svenska kyrkans webbsida. Tänkte att de nog har information om symposiet. Men icke, jag hittar ingenting.

Så jag går in och letar på Uppsalas webbsida - nix, inget där heller.

Jag letar vidare på kyrkomusikernas riksförbund - deras webbsida borde ju innehålla information om detta - det rör ju ändå deras medlemmar. Men icke sa nicke - inte ett ljud, inte en länk.

Jag letar igen kyrkomusikernas tidning (KMT) som jag har hemma. Tänkte det kunde vara en blänkare, en annons, något skrivet om det som händer vart fjärde år. Men inte ett ord…

Då skickar jag i desperation en e-post till KMTs redaktion och får veta att det är Sensus som ordnar symposiet och det finns information på deras sida. Så här kan man hitta information>>

Ja… så kan det gå. Är inte kyrkomusikerna viktiga för Svenska kyrkan? Varför går det inte att hitta information, enkelt om symposiet?

Förra gången det var symposium, var det i Göteborg. Jag var med på det och var på många, fantastiska föredrag och konserter. En riktig energikick, och otrolig fortbildningstillfälle för kyrkomusiker och andra kyrkoarbetare.

Jag hoppas att många tar tillfället i akt att åka på kyrkomusikersymposiet och att ni som sitter i kyrkoråden har avsatt pengar till fortbildning så att era kyrkomusiker och andra intresserade kan vara med.

POSK skriver om kyrkomusik i sitt handlingsprogram:
Musiken i kyrkan ska vara ett redskap att utforska, förmedla och fördjupa tron. Detta ska ske med hjälp av en musikalisk bredd från dåtid till nutid. Musiken har en stor roll i vårt gudstjänstliv. Den tillför det talade ordet ytterligare en dimension som kan förstärka och förtydliga evangeliet om Jesus Kristus. Svenska kyrkan är en betydande aktör i det offentliga kultur- och musiklivet i landet och POSK menar att detta arbete är viktigt även i framtiden.

Svenska kyrkan måste bli bättre på att rekrytera kandidater för tjänst inom kyrkan. Den gudstjänstfirande församlingen är den naturliga basen för rekrytering. Att finna blivande kyrkoarbetare är en viktig uppgift i alla församlingar och stift. Programmet Volontär i Svenska kyrkan är ett sätt att låta unga människor pröva tjänst. Det är avgörande för rekryteringen av kyrkomusiker att ungdomar tidigt uppmuntras och får möjligheter att musicera. Därför bör kyrkomusikernas tjänster också innefatta instrumentalundervisning. Rekryteringen måste förstärkas för att undvika att det uppstår brist på kvalificerade kyrkomusiker i Svenska kyrkan.

Varje församling behöver väl fungerande arbetslag där företrädare för de olika kompetensområdena måste ha en hög yrkeskompetens och kunna verka tillsammans för att församlingens grundläggande uppgift ska bli utförd på ett bra sätt

2 kommentarer:

Martin Garlöv sa...

Nätverket Livet i Svenska Kyrkan har haft med symposiet i den öppna kalendern sedan en tid

http://lifeinthechurchofsweden.ning.com/events/kyrkomusiksymposium-1

Här kan alla medlemmar bidra med händelser.

Carina Etander Rimborg sa...

Väldigt bra! Tack för det Martin!