18 mars 2010

Fyra biskopar - hur gör vi?

I Kyrkans tidning idag finns en ledare av Dag Tuvelius där han önskar att det blir "varannan damernas" när biskopsmötet samlas i september 2011.
Där finns också "rekylerna" från Susanne Wigorts Yngvesson och Bo Brander.

Svenska kyrkan skall välja fyra nya biskopar under 2011, i Göteborg, Visby, Växjö och Linköpings stift. Processen i Linköping är i full gång och där har stiftet tagit till ett litet annorlunda grepp. Där kan vem som helst nominera personer på stiftets webbsida.

När jag tänker på biskopstillsättningen så tänker jag att det inte bara gäller att hitta en bra biskop för stiftet, utan också få ihop ett bra och teologiskt fulltecknat biskopskollegie (när jag satt och diskuterade just detta med en person igår fick jag frågan "sitter du med på nationell nivå eller…?")

Och ja, det gör jag. Jag ser också biskoparna i det större perspektivet - inte bara som "chef" eller andlig ledare för ett stift utan också som andlig ledare och teolog för hela Svenska kyrkan.

Vem är det som tar helhetsgreppet för att biskopskollegiet blir ett komplett kollegium?

Där tror jag att vi som nomineringsgrupper har ett stort ansvar. Och jag uppmanar alla POSKare att tänka till och föra diskussioner i sina grupper och i tvärgrupper. Och att lyfta frågan högre än till bara det egna stiftet. För vi behöver kompetenta biskopar som kan leda Svenska kyrkan in i framtiden. Och då spelar det ingen roll om det är män eller kvinnor!

POSK skriver om biskop och stift i sitt handlingsprogram:
Stift

Svenska kyrkan är en episkopal kyrka, det vill säga är indelad i stift med biskopar som ledare. I Svenska kyrkan har biskopen en särskild funktion för enheten inom stiftet och som förbindelselänk mellan stiftet, Svenska kyrkan på nationell nivå och den världsvida kyrkan. Tillsynen över att församlingar, präster och diakoner verkar i enlighet med Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära ligger på biskop och domkapitel.

Biskop och stiftsstyrelse har att främja församlingarna i deras uppgift. POSK vill verka för att stiften lyhört uppfattar församlingarnas behov och främjar deras liv. Stiften ska inspirera till uthållighet i vår tid med en vikande traditionell kyrklighet men ett ökat andligt intresse. Församlingarnas självklara närvaro i människors viktiga livssituationer är betydelsefull.

Inga kommentarer: