9 dec. 2009

Klimat, kyrka och bloggar

Dagen går att att förbereda och försöka strukturera POSKs kyrkodagar i januari. Och så försöker jag hänga med vad som skrivs i tidningar och bloggar.

POSKs webbplats publicerade jag igår information om att Eva-Maria Munck, vårt kyrkomötesombud från Stockholm, Sollentuna - kommer att åka ner till Köpenhamn på fredag. Där skall hon tillsammans med Svenska kyrkan medverka i klimatmanifestationen som anordnas och hon kommer att lämna rapporter.
Svenska kyrkan klimatbloggar också här>>
Dagen klimatbloggar här>>
Eva-Maria bloggar här>>

Annars blir jag ledsen, men också glad, när jag ser Biörn Fjärsteds intervju i tidningen Dagen idag. Biskop Biörn är oroad över utvecklingen i Svenska kyrkan och vill att ledningen och ärkebiskopen avgår. Anledningen är att han tycker att ledningen raserar det som tagit årtionden att bygga upp i förtroende, ekumeniskt.

Jag blir ledsen för att han tycker det behövs så drastiska åtgärder, men glad eftersom jag vet att biskop Biörn, tillsammans med många, många andra, känner för Svenska kyrkan och vill den gott. Att det finns en vilja, en äkthet och ett hjärta för Svenska kyrkan.

Jag tycker det är bra att det blir debatt, att det blir diskussioner. För utan dem är kyrkan död. Utan engagerade människor, utan kärleken till Gud och till kyrkan, så är vi ingenting. Så låt oss fortsätta diskussionerna och debatten, där vi kan mötas med lyhördhet och öppet sinne för varandras åsikter och försöka sätta oss in i den andres position i frågan.

Inga kommentarer: