25 nov. 2009

Förtroendet för Svenska kyrkan

Idag presenterade Medieakademin sin Förtroendebarometer. Det är Göteborgs universitet som varje år gör en mätning och ser vilket förtroende människor har för medier och offentliga institutioner.
Läs var Medievärlden skriver om resultatet här>>

Mätningen har genomfördes 17/10-2/11 2009. 1000 enkäter är utskickade och från och med 2008 görs mätningarna bara på nätet. Mellan 1997-2006 gjordes den per telefon och 2007 både telefon och nätet.

Topplistan ser ut så här
  1. Sveriges Radio
  2. IKEA
  3. Sveriges Television
  4. Universitet/Högskolor
  5. Dagens Nyheter
  6. Riksbanken
  7. Volvo
  8. Ericsson
  9. Regeringen
  10. H&M
  11. Radio/TV
  12. TV
  13. Riksdagen
  14. Moderaterna
  15. Svenska kyrkan
  16. AstraZenica
  17. Bankerna
  18. Saab
  19. SAS
  20. Facket
  21. Storföretagen
  22. Vattenfall
  23. Socialdemokraterna
  24. Dagspressen
  25. EU-kommissionen
Svenska kyrkan hamnar alltså på plats femton. Vilket innebär att Svenska kyrkan har tappat i förtroende under den tid som den funnits med i mätningen.

Nej, jag tänker inte analysera detta nu. Jag behöver ha lite mer "kött på benen", men listan var intressant…
Förtroendebarometern har presenterats under dagen och intresserade har kunnat följa seminarierna med hjälp av twitter här>>

Inga kommentarer: