14 okt. 2009

POSKare vinner psalmtävling



En av våra duktiga POSKare, Marianne Bokblad (till vänster på bilden från Kyrkans tidning), har vunnit första pris i Växjös psalmtävling. Hon har skrivit texten till psalmen "När inga ord finns kvar". Linda Sandström har skrivit musiken (till höger på bilden).
Andra pris gick till Oskar Ganestål med psalmen Inom mej och tredje priset gick till Karin Edwardsson med psalmen Vilken Gud vi har av .
- Det var inte helt lätt att sålla fram tre vinnare bland alla fantastiska bidrag som kommit in, men dessa tre psalmer var någonting utöver det vanliga. Dessutom var det dem som ungdomarna i juryn gillade bäst, säger domprost Jan-Olof Johansson som är ordförande i Växjö stifts kyrkosångsförbund.
161 bidrag kom in till tävlingen och femton av dessa kommer att presenteras i ett särskilt häfte "15 psalmer för unga". Det var Växjö stifts kyrkosångsförbund som ordnade tävlingen.

Ett stort grattis säger jag till Marianne och hennes kollega Linda!

Marianne Bokblads vinnande psalmtext:

När inga ord finns kvar

Var hos mig
gå med mig hela vägen,
ge mig mod att ta emot din nåd.

När inga ord finns kvar
och tystnaden är stum
när frågor tornar upp sig
och inte finner svar…

Var hos mig
gå med mig hela vägen,
ge mig mod att ta emot din nåd.

När framtidstron är svag
och oron sakta tär
När ångest närs av tvivel
- ge mig tro som bär!
-
Var hos mig
gå med mig hela vägen,
ge mig mod att ta emot din nåd.

© Marianne Bokblad 2009

Läs artikeln i Kyrkans tidning>>
Läs artikeln i tidningen Dagen>>
Bilden är lånad från Kyrkans tidnings artikel

Inga kommentarer: