25 okt. 2009

Den som söker finner…?

Den 13 oktober skickade jag ett brev till Svenska kyrkans informationsavdelning. Jag skrev:
Hej informationsavdelningen!
När man söker på Svenska kyrkan på google så får man upp länken till "kyrkoavgiftningen" först - Svenska kyrkans webbplats kommer mycket längre ner, först på femte plats.

Går det inte att lägga in bättre sökord, fler kopplingar så att Svenska kyrkans webbplats kommer högst upp när man söker. Det här blir ju helt absurt!
Här sökte jag på informationsavdelning, Svenska kyrkan och fick upp följande förslag...

Svenska kyrkans webbplats måste givetvis ligga överst!

/Hälsningar
Carina
Jag fick svar samma dag och informationsavdelningen skrev:
Hej Carina!
Tack för ditt e-brev!
De fyra första resultaten i den aktuella sökningen är sponsrade länkar - det är alltså någon, företag eller organisationer, som köpt plats hos Google för att hamna högst upp vid sökning på vissa ord. Dessa kan vi tyvärr inte påverka - de tre första "riktiga" resultaten som syns på bilden är däremot våra och mycket högre än så är det svårt att komma.

Om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig igen.

Med vänlig hälsning,

Annemarie Rimmerfeldt
I Kyrkans tidning från den 22 oktober läser jag sedan Ann Heberleins krönika "Varning för kyrkoavgiftningen" där hon beskriver just det som jag tagit upp med informationsavdelningen.
Heberleins förslag är att Svenska kyrkan lägger upp egna sponsrade länkar som tex" Detta används din kyrkoavgift till".

Jag kan inte mer än hålla med Ann Heberlein - självklart skall Svenska kyrkan ha en sponsrad länk så att man kommer överst när någon söker Svenska kyrkan! Jag tycker det är konstigt att informationsavdelningen nöjer sig med detta. Men vem är väl jag att tycka något?

1 kommentar:

Nisse sa...

Prova också att söka på engelska, där är rangordningen ännu sämre..